BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
Led strip är bra som bakgrundsbelysning, men som arbetsbelysning ger de svagt ljus med skuggor. I mitt tycke en lösning som skriker 2010-tal. Transformator och fjärrströmbrytare/dimmer måste gömmas på något listigt sätt.
Om det blir svagt eller starkt ljus beror ju på hur ljusstarka lysdioderna är och hur tätt de sitter.
2010-talet var väl ett årtionde då "alla" skulle ha spottar som bänkbelysning.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det blir svagt eller starkt ljus beror ju på hur ljusstarka lysdioderna är och hur tätt de sitter.
2010-talet var väl ett årtionde då "alla" skulle ha spottar som bänkbelysning.
Led-lister började komma på bred front redan i början av 2010-talet.

Vanliga aluprofiler för infällt montage har en liten öppning på 10-15 mm vilket ger en väldigt liten ljusspridande yta. En större ljusspridande yta ger trevligare ljus utan att lysa som en svetslåga.

Led-paneler/plafonder med stora ljusspridare träffar objekt från flera håll och ger mindre skuggor. Jämför med foto/film där ljus reflekteras på en stor yta för att ge mjukare ljus. Direktljus från en blixt ger ett hårt ljus med skuggor.

Tex 1 meter led-strip med 13 mm bred ljusspridare (opalplast) ger en yta på 130 cm2/m. Jämför med Ikea Irsta som har ca 3500 cm2/m, dvs ~27x större yta.

BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
Led-lister började komma på bred front redan i början av 2010-talet.
Men de var ju verkligen inte vanliga, utan det känns ju som det är något som har hänt de senaste 5 åren. Det är möjligt att paneler blir vanliga men där är vi verkligen inte än, kanske något för 2030-talet.

Ett problem, så som jag ser det, med led-paneler som arbetsbelysning i kök är att det mesta ljuset kommer rätt långt bak på bänkskivan medan det är mest på den främre delen som man (jag) står med skärbrädan och behöver starkast ljus.

Jag har haft lysrör i alla år och det är också en rätt smal rand men jag har aldrig upplevt att det skulle vara några störande skuggor etc.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men de var ju verkligen inte vanliga, utan det känns ju som det är något som har hänt de senaste 5 åren. Det är möjligt att paneler blir vanliga men där är vi verkligen inte än, kanske något för 2030-talet.

Ett problem, så som jag ser det, med led-paneler som arbetsbelysning i kök är att det mesta ljuset kommer rätt långt bak på bänkskivan medan det är mest på den främre delen som man (jag) står med skärbrädan och behöver starkast ljus.

Jag har haft lysrör i alla år och det är också en rätt smal rand men jag har aldrig upplevt att det skulle vara några störande skuggor etc.
Varför skulle ljuset hamna längre bak? Det är ju bara en fråga om placering av ljuskällan

BirgitS
S Stuff skrev:
Varför skulle ljuset hamna längre bak? Det är ju bara en fråga om placering av ljuskällan
Irsta är ju lika djup som överskåpen så man kan ju inte direkt välja placering. Med Irsta så hamnar väl ljuset med centrum 18 cm från väggen. Med en ledlist som sitter några cm från överskåpens framkant så blir ljuset som starkast ungefär på mitten av bänkskivan, typ 30 cm från väggen. För mig är det ju så att jag är betydligt mer angelägen om bra ljus de yttersta 40 cm av bänkskivan än på de innersta 20 cm. Men det är ok för mig att du tycker annorlunda, jag bara önskar att TS och andra som funderar på belysningen är medvetna om att vissa kan uppleva nackdelar med ljuspaneler.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Vanliga aluprofiler för infällt montage har en liten öppning på 10-15 mm vilket ger en väldigt liten ljusspridande yta. En större ljusspridande yta ger trevligare ljus utan att lysa som en svetslåga.
Nja, det var nog inte överensstämmande med det som finns idag. De jag monterade av en äldre IKEA-model har en bra ljusspridning och med dimmerfunktion. Så jag känner inte igen din beskrivning av "svetslågor" eller dålig spridning.
Man får ju placera dem så de får bra spridning. Även en vit väggskiva påverkar.
Moderna köksskåp med inbyggd belysning under, monterade av en äldre IKEA-modell för optimal ljusspridning, sett i ett renoverat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johan Ekerlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jodå, kring 2015 var led strips vanliga i kök. Led-paneler är lite nyare, men de har också funnits flera år. Ikea var tidigt ute med led-paneler där Irsta ingick. 2018 eller tidigare.
Panelerna har dioder spridda över hela plattan och ger en jämn ljusbild under panelen och okej spridning utanför.

Snabbgogling på Ikea metod. Annons från 2013 och lansering av Metod. Visst har de led-stripes under överskåpen.
https://skonahem.expressen.se/inredning/kok/manga-mojligheter-med-ikeas-nya-kok/

Nästan alla plafonder som säljs i dag har led-paneler.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Irsta är ju lika djup som överskåpen så man kan ju inte direkt välja placering. Med Irsta så hamnar väl ljuset med centrum 18 cm från väggen. Med en ledlist som sitter några cm från överskåpens framkant så blir ljuset som starkast ungefär på mitten av bänkskivan, typ 30 cm från väggen. För mig är det ju så att jag är betydligt mer angelägen om bra ljus de yttersta 40 cm av bänkskivan än på de innersta 20 cm. Men det är ok för mig att du tycker annorlunda, jag bara önskar att TS och andra som funderar på belysningen är medvetna om att vissa kan uppleva nackdelar med ljuspaneler.
Just Irsta ja.
Fick bara intrycket av att du pratade om LED generellt. Och då kändes det lite taget från luften

Jag bytte bänkbelysning i ett kök 2019. Led stripes med 14 w/m. Helt okej bakgrundsbelysning och acceptabel arbetbelysning, men det blir mer skuggor från händer och knivar vid köksarbete än med tex lysrör. Som synes ljusa ytor och belysningen monterad långt ut från väggen.

Snyggt, ja. Bra belysning, nja. Inte trevligt om bänkytan är blank.

Kök med LED-bänkbelysning, vita kakelplattor, diskho, spis och träbänkskiva. Belysningen sitter monterad nära skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var väl inget fel på den belysningen, kanske lite svagt/ gult ljus men foton kan luras och tagen i dagsljus. Är det dimmer på den?

Magnus E K
Tycker det är obehagligt när man lätt kan titta rakt in i ljuskällan. Kan lösas med en list i framkant under skåpen.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tycker det är obehagligt när man lätt kan titta rakt in i ljuskällan. Kan lösas med en list i framkant under skåpen.
Med infälld blir det bara så om du är under 150cm, etc, annars behövs det inte.

A AndersS skrev:
Det var väl inget fel på den belysningen, kanske lite svagt/ gult ljus men foton kan luras och tagen i dagsljus. Är det dimmer på den?
Det är dimmer. 2700 K

arneri68 arneri68 skrev:
Det är dimmer. 2700 K
Japp, det ligger på låg Kelvin-nlvå med gulare ton, i kök/arbetsbänk brukar man rekommendera lite högre. Men man väljer det som man trivs med.

A AndersS skrev:
Japp, det ligger på låg Kelvin-nlvå med gulare ton, i kök/arbetsbänk brukar man rekommendera lite högre. Men man väljer det som man trivs med.
Jo, mitt kök som till stor del består av gulnad ek är helt okej med 4000k, men för att göra det enklare att få lika ljus i alla armaturer har jag valt 3000K.

Har 4000K i arbetsrummet. Har haft lysrör med 5000K tidigare, men nu sitter en ledpanel i taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.