6 310 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Köksbänk i täljsten
Jag har blivit sugen på att skaffa en köksbänk i täljsten, men det verkar helt omöjligt att hitta något ställe som säljer det i Sverige. Någon som vet varför det är så ovanligt här?
När jag söker på engelska (soapstone) blir det många träffar, men här är det stopp.
När jag söker på engelska (soapstone) blir det många träffar, men här är det stopp.
Jo, jag är medveten om att det är relativt mjukt och tänker att det skulle bli en del av patinan. Mindre repor går att slipa bort.
I och med att det är oporöst och det inte blir fläckar och att det hanterar värme bra (samt är riktigt snyggt), överväger fördelarna. Men var får jag tag på det?
I och med att det är oporöst och det inte blir fläckar och att det hanterar värme bra (samt är riktigt snyggt), överväger fördelarna. Men var får jag tag på det?
Jag gillar täljsten och ska ha det på badrumsgolvet, men observera att täljsten inte är oporöst, utan tvärt om. Spiller du matfett på täljsten suger den in det och du får en tydlig fläck. Som material till köksbänk är jag tveksam.
Tack för svar. Var i Norge köper du?
Och halva grejen med täljsten är att det inte är poröst och att det inte ska bli fläckar på det. Kemiskt neutralt så att det inte påverkas av syra osv.
Men man kan olja in den obehandlade stenen för att få fram en mörkare färg, men det ligger på ytan.
Och halva grejen med täljsten är att det inte är poröst och att det inte ska bli fläckar på det. Kemiskt neutralt så att det inte påverkas av syra osv.
Men man kan olja in den obehandlade stenen för att få fram en mörkare färg, men det ligger på ytan.
Lite mer info om täljsten här:
http://www.kirksrv.com/s/taljsten-bankskiva/
Det verkar vara ett lättarbetat och mjukt material.
Är man händig kan man tydligen såga och putsa till det själv.
I Sverige tror jag inte man kan få ut några större block/skivor men i Finland finns det.
De använder det till sina bastu tror jag.
http://www.kirksrv.com/s/taljsten-bankskiva/
Det verkar vara ett lättarbetat och mjukt material.
Är man händig kan man tydligen såga och putsa till det själv.
I Sverige tror jag inte man kan få ut några större block/skivor men i Finland finns det.
De använder det till sina bastu tror jag.
Klicka här för att svara