Hej

Vill bygga en bänk som den på bild, hur får man till en stark fog i 90 graders hörnet mellan bänken och sidostycket?

Mvh
Valle

• Träbänk i kök med horisontell arbetsyta och vertikalt sidostycke i en 90 graders vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kexa, sinka. Det starkaste i den där möbeln är nog annars att du har en mellanvägg som förstyvar allt.

På bilden ser det ut som att det är sockerlådssinkat (rak öppen fogning). Det är ett bra alternativ och rätt lätt att fixa jiggar för att göra det själv. Sedan har den ett bakstycke också, det ger också ökad styrka på konstruktionen.

Tack för svar. Tänkte först att det skulle gå att kapa båda bänkarna i 45 grader och sedan lima ihop på något bra sätt, just därför att jag tänkte skruva fast det horisontella biten bakifrån för att få stabilitet, vad tror ni?

45graders sågning känns onödig.

Tänkte att det skulle se mer estetiskt ut från sidan men är lite rädd om hur skarven blir. Tänkte du att jag skulle bara lämna ett överhäng och komma med sidoskivan från sidan bara, rakt under? Har aldrig sinkat o fogat som på bild, därav tveksamheten...

Ja precis om du inte vill krångla till det.
Fast jag hade sinkat

Sågar du 45 grader så kan du ju kexa men det kräver nog ändå förstyvningen i form av mellanväggen.

45 grader så får du ändträ mot ändträ i fogen, vilket inte är lika starkt som en sinkning eller annan limning "längs" fibrerna.

• Gilla
Zoolook
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.