Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Köpte en sprillans ny bänkmicro igår och den drar 1300 W och varför man då ska säkra för 3,68 kW som någon föreslår förstår jag inte.
Jag har 10A Diazed för hela hushållet och har INTE skjutit en enda säkring sedan 1979 (inkluderat spisen 3x10A) så denna hysteri om 16A i vägguttagen är fullständigt obegriplig.
Protte
Jag har 10A Diazed för hela hushållet och har INTE skjutit en enda säkring sedan 1979 (inkluderat spisen 3x10A) så denna hysteri om 16A i vägguttagen är fullständigt obegriplig.
Protte
Säg inte det..."vanligt folk" har för det mesta ingen koll på det här me volt å watt å ampere...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Och med 3 kW går det så fort att koka watten så säkringen hinner inte lösa ut.
Protte
Protte
De me...
Läg Micron på 1 * 10A
Lampor spothlights 1 * 10A
Spis 3 * 10 A
Ungn 1 * 10A
Kyl/Frys 1 * 10 A
väg uttagen i köket vid köks bänken försök della upp dom på 2 st 10A grupper
har man dom på 1 * 10A kan det bli problem.
Disk 1 * 10A
Espresso maskin 1*10A
Lampor spothlights 1 * 10A
Spis 3 * 10 A
Ungn 1 * 10A
Kyl/Frys 1 * 10 A
väg uttagen i köket vid köks bänken försök della upp dom på 2 st 10A grupper
har man dom på 1 * 10A kan det bli problem.
Disk 1 * 10A
Espresso maskin 1*10A
OffT
Jag ville ha en 3kw vattenkokare (ja den sitter i princip på egen fas och som någong skrev en 10a hinner inte lösa ut innan vattnet kokat) Men fick bara tag i en på 2kw bra mycket snabbare än den gamla på 1kw (teknikmagasinet
OnT
Har totalt 4 grupper i köket plus en trefas till spisen, visst ja en till grupp till belysningen med... hmm 6 grupper har då.. Oj glömde kyl o frys 7 grupper totalt i köket...
Jag ville ha en 3kw vattenkokare (ja den sitter i princip på egen fas och som någong skrev en 10a hinner inte lösa ut innan vattnet kokat) Men fick bara tag i en på 2kw bra mycket snabbare än den gamla på 1kw (teknikmagasinet
OnT
Har totalt 4 grupper i köket plus en trefas till spisen, visst ja en till grupp till belysningen med... hmm 6 grupper har då.. Oj glömde kyl o frys 7 grupper totalt i köket...
Redigerat:
Som alla mycket riktigt nämner så blir det väldans massa grupper till ett normalt bestyckat kök. Om man inte bygger nytt utan renoverar upp ett gammalt kök i en gammal kåk kan man ibland springa på problem med att enkelt dra fler grupper till sitt kök.
Så, jag provar att fråga på nytt. Är det OK att dra 2,5 mm2 i 16mm rör till vanliga uttag, belysning, micro och annat och säkra av med 16 A? Självfallet måste man se till att huvudsäkringen är dimensionerad för detta.
Om så är fallet kan man reducera antalet grupper med nästan 40%, vilket inte är försumbart enligt min mening.
Så, jag provar att fråga på nytt. Är det OK att dra 2,5 mm2 i 16mm rör till vanliga uttag, belysning, micro och annat och säkra av med 16 A? Självfallet måste man se till att huvudsäkringen är dimensionerad för detta.
Om så är fallet kan man reducera antalet grupper med nästan 40%, vilket inte är försumbart enligt min mening.
kan du inte dela upp det så att du tar en 2.5mm2 13A slinga till uttagen, och en 10A 1.5mm2 till belysning samt kyl&frys.
belysningen i köket används ju ofta, och då upptäcker man ju lätt om kyl&frys ev. är strömlösa. ungefär så har jag gjort det iaf.
belysningen i köket används ju ofta, och då upptäcker man ju lätt om kyl&frys ev. är strömlösa. ungefär så har jag gjort det iaf.
Jo, det är inte så att jag behöver 16 A i alla grupper. Kyl/frys och bel kan mycket väl gå på en tia.
Jag tolkar detta som att det är fritt fram att köra 16 A om man vill/behöver och uppfyller krav på kabeldiamter och huvudsäkring?
Jag tolkar detta som att det är fritt fram att köra 16 A om man vill/behöver och uppfyller krav på kabeldiamter och huvudsäkring?
Säkringens uppgift är att skydda ledning och fast monterat matr. så är dom godkända för 16 A och man kan uppfylla utlösningsvillkoret är det ok. Men märk, att många maskiner som tex diskmaskiner inte ska säkras med starkare säkring än 10 A det brukar sitta en klisterlapp på baksidan där max säkring är angiven och så brukar det stå i montageanvisningarna.