Hej,

I samband med renoveringen av mitt kök upptäckte jag att en av kulventilerna verkar ha blivit åtdragen med våld. Jag vill därför byta ut den och har två frågor:
  1. Kopparrören är 12 mm, men muttern på den befintliga kulventilen är märkt “15 mm”. Är detta normalt? Jag antar att jag ska köpa en ny kulventil i Dy12, men märkningen på den nuvarande gör mig osäker.
  2. På andra sidan ska jag ansluta ett köksblandare. Fungerar denna kulventil? https://www.bauhaus.se/kulventil-vatette-rak-dy12xdy12-krom
    Min plan är att återanvända de befintliga övergångarna till blandarens G 3/8"-anslutning, men jag undrar om det finns ett bättre eller enklare sätt att koppla kulventilen till blandaren.

Tack!
Eugenio

• Kopparrör anslutet till kulventil med flera muttrar synliga, del av köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus,

Är rören nedanför kulventilen 12mm och du har tillräckligt med längd på slangen till blandaren skulle jag rekommendera att kapa och byta till en Vatette 12x10 kulventil. 10mm änden är 3/8" gänga och har en plan ände som du kan skruva slangen mot direkt utan risk att skära sönder packningen. Tar du en 12x12 så behöver du även en planadapter för att inte riskera att packningen går sönder. Du kan i bägge fallen hoppa över den befintliga övergången.
Är det så att det inte räcker i längd skulle jag nog säga att det bästa är att sätta en 12x12 kulventil, en 12mm rörstump och sen en 12x3/8" utvändig övergång. Så mycket kostar inte kopplingarna så att det är värt att återanvända de gamla och riskera att få fel/skadad klämring.

Tack! Jag kommer definitivt att välja 12×10-lösningen – avståndet är tillräckligt kort.
En sista fråga: vet du vilken av kulventilerna på bilden jag borde köpa? Kanske båda fungerar? Tack igen för hjälpen!

• Två kromade kulventiler med vred, en med dimension 12x10 och den andra 12x G 3/8, visas med produktinformation och artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade definitivt gått på RSK 8546953 12x10 då den har en planare ände än den andra.

Hej, jag ska göra det. Tack så mycket för din hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.