ginnfilt skrev:
Kul att få lite synpunkter som faktiskt tror att köket kan funka! :) Tack till Enk Projektet och 7310070025302! Utmärkt förslag där att byta plats på K/S och F, så gör vi självklart!

Som sagt så har även vi funderat på att ha hällen i vinkeln bänk/halvö men vi tror att det kommer se tokigt ut att ha en takfläkt i ett hörn som inte är ett hörn, den bli ju sned mot väggen så att säga. Vi kommer troligtvis att ha en "vanlig" takhängd fläkt.

Troligtvis så förlänger vi bänken med ho åt vänster och skjuter på halvön åt vänster, det ger lite mer bänkyta.

Att flytta på dörrar är inte aktuellt, även om vi inser att det skulle gå att bygga ett helt annat kök då.

Med anledning av ovanstående mening så glider jag in på att bemöta Misse som skriver "inte velat bygga ett nybyggt hus som jag tyckte hade "brister" men nu är det viktiga förstås vad ni tycker.". Brister i det här fallet handlar ju om kompromisser. Jag tror att alla husbyggen är kompromisser. Vårt är i alla fall det. Hade inte pengar (och för den delen lagar och detaljplaner) satt upp vissa ramar så hade huset sett helt annorlunda ut... Vi kan bygga ett helt annat kök, men då får andra utrymmen stryka på foten och vi väljer att prioritera andra utrymmen i det här fallet. Som sagt, kompromisser. :)
Jag hoppas du inte tog illa vid dig, det var absolut inte min mening. Jag använde ordet "brister" enbart för att du själv använde just detta ord i ditt första inlägg. Självklart måste man kompromissa (vi måste det i alla fall!) men ni har ju ett sådant stort kök att jag tycker att det bara måste gå att få en riktigt bra planlösning utan t.ex en diskmaskinslucka som i alla fall delvis hindrar passagen till sovrummet. Jag hade inte gett mig innan detta var löst för det bara måste gå att ordna på något sätt! Är ni nöjda så är det ju dock bara att köra på! Lycka till med husbygget!
 
Misse: Jag tog absolut inte illa vid mig, jag ville bara förtydliga hur vi har resonerat runt vårt projekt. Vi är glada för all form av feedback.

Vi känner oss spontant nöjda med köket, bara några mindre, redan nämnda, justeringar. Flyttar man dörren mot sovavdelningen något neråt så blir inte heller luckan alls i vägen.

Men vi får avvakta mötet med köksproffsen så får vi se var vi hamnar tillslut.
 
Mikael_L
ginnfilt skrev:
Kul att få lite synpunkter som faktiskt tror att köket kan funka! :) Tack till Enk Projektet och 7310070025302! Utmärkt förslag där att byta plats på K/S och F, så gör vi självklart!

Som sagt så har även vi funderat på att ha hällen i vinkeln bänk/halvö men vi tror att det kommer se tokigt ut att ha en takfläkt i ett hörn som inte är ett hörn, den bli ju sned mot väggen så att säga. Vi kommer troligtvis att ha en "vanlig" takhängd fläkt.

Troligtvis så förlänger vi bänken med ho åt vänster och skjuter på halvön åt vänster, det ger lite mer bänkyta.

Att flytta på dörrar är inte aktuellt, även om vi inser att det skulle gå att bygga ett helt annat kök då.

Med anledning av ovanstående mening så glider jag in på att bemöta Misse som skriver "inte velat bygga ett nybyggt hus som jag tyckte hade "brister" men nu är det viktiga förstås vad ni tycker.". Brister i det här fallet handlar ju om kompromisser. Jag tror att alla husbyggen är kompromisser. Vårt är i alla fall det. Hade inte pengar (och för den delen lagar och detaljplaner) satt upp vissa ramar så hade huset sett helt annorlunda ut... Vi kan bygga ett helt annat kök, men då får andra utrymmen stryka på foten och vi väljer att prioritera andra utrymmen i det här fallet. Som sagt, kompromisser. :)
Jag tycker det här tog en intressant vändning nu.
Ni frågade om tips, råd och synpunkter.

Nu tackar du särskilt de som tycker köket är bra, och avslår alla andra tankar och åsikter.
Så lite undrar jag ju över varför du ens ställde frågan. :D
 
Mikael, jag ser inte en "vändning" någonstans? Jag tror du får läsa igen. I mitt första inlägg skrev jag följande:

"Troligtvis blir det också så här köket kommer att byggas, det är bara alla detaljer i köksinredningen som ska redas ut. Det vore dock intressant med input och synpunkter."

Jag har hela tiden varit tydlig med att det i huvudsak är detta som gäller, så här ser vår ritning ut idag och det är vad vi siktar på. Precis som jag skrev så är det dock intressant att ta in synpunkter, vi kan ju ha tänkt helt fel. (Vi har dock inte tänkt ut detta kök själva, utan köket har presenterats av en husdesigner så det borde inte vara helt åt helsike.)

Hur som helst så fick vi i denna tråd till en början mest negativa synpunkter. Dessa har jag tackat för och gör fortfarande, det var precis vad vi var ute efter. Funkar inte köket så vill vi gärna veta det.

När det sedan ramlade in lite positiva synpunkter i andra vågskålen så tackade jag även för dessa (ser inte att jag tackat dem "särskilt", som du skriver) men självklart är det för vår del roligare att ta in de synpunkter som bekräftar att våra tankar (och tankarna hos den den som ritat upp det) om kök kan fungera på ett bra sätt.
 
Måste bara lägga in den här bilden! Jag har svårt att avgöra om ytan är ungefär lika stor som er eller om den här köksdelen är större men jag tycker att de löst det på ett snyggt sätt. Jag är medveten om att sovrumsdörren skulle behöva flyttas vilket ni ju inte vill (och det är svårt att avgöra om det ens skulle gå alls utan att ha sett hela planlösningen) men du kan ju se det som en inspirationsbild (eller bortse från den helt om du hellre vill det)!
 
  • kök_valnöt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid trevligt med inspiration Misse!

Här är hela planlösningen över entréplan... Större ändringar är inte aktuellt. "Tar skydd".
 
  • bv01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu, drygt ett år efter trådstart, håller köket på att ta form!

kokpano.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titta gärna in i byggbloggen:
http://nummeriv.blogspot.se/
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.