Hej!
Jag ska sätta upp ett L-format kök där det i ena änden ska stå ett högt vitrinskåp ovanpå bänkskivan. Jag undrar vad som kan vara bästa sättet att börja montera köket på. En erfaren snickare sa till mig att han alltid brukar börja med högskåpet, för att kunna millimeterpassa resten av väggskåpen till högskåpets överkant.
Men den här gången är ju "högskåpet" ett skåp som står på bänkskivan.
Kan det vara smart att montera alla bänkskåp först, sedan montera bänkskivan, därefter vitrinskåpet ovanpå bänkskivan, och först efter det sätta upp väggskåpen? Om jag utgår från detta "högskåp" i ena änden av L-et gäller det ju också att avståndet till hörnet är helt korrekt, så att jag inte får problem med att passa in hörnväggskåpet när jag kommer dit.
Har ni några tankar och funderingar kring detta? Hur skulle ni ha gjort? Jag har pratat med snickare, men kan inte få något rakt svar. Det kan väl dock inte vara första gången som ett kök byggs på det här viset.

Vänliga hälsningar,
Fredrik

Jag hade nog provat att ställa upp alla bänkskåpen utan att skruva fast dom. Lägg dit bänkskivorna löst och placera in vitrinskåpet. Då får Du en extra chans att mäta in resten av väggskåpen. Är allt ok, plocka isär och slutmontera!
Lite extra jobb, men Du får bättre grepp om vart allt tar vägen!

• Gilla
hansaholm och 1 till
  • Laddar…
Ok, och när du skriver "slutmontera", menar du då att börja med hörnväggskåpet? Jag har fått för mig att det är smart att börja med just det skåpet.

Har alltid konstigt nog börjat med underskåpen, och börja i hörn om sådant finns sen jobbat klart raden med underskåp/högskåp , sen satt överskåp, sår bara göra så blire plätt lätt, hörn/underskåp/ev högskåp som står på golv/bänkskiva/skåp på bänkskiva / överskåp i den ordningen

Förmodligen enklast att börja i hörnet och montera utåt. Har Du travat upp underskåpen på plats och placerat dit vitrinen så får Du ju höjdmåtten fixerade. Jag är övertygad om att det syns tydligt när Du har grejorna på plats

• Gilla
zniff
  • Laddar…
Tack så mycket, båda två!
Nu känns det bättre.

Jag har gjort just detta ett par ggr med IKEAS stommar. Och jag har alltid börjat med underskåpen. Supersmidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.