Hej,
I mitt hus finns två kök varav det ena på övervåningen ska göras om till sovrum.
Det har suttit en vedspis i rummet men då elspisen från Kockums installerades på 50-talet så murades rökgången för. Jag har filmat med ett litet endoskop genom spjället och sett att kanalen finns kvar, så möjligheten att knacka fram finns.
Dock finns även en kanal för matos som inte behövs i ett sovrum, ska jag använda den istället? Men då har jag inget riktigt inmurat spjäll förstås..
Vad tycker ni efter att ni sett bilderna på kamin och murstock?
Obs. Bygglov/installation finns godkänt av kommunen före de nya reglerna trädde i kraft 1 juli 2018.
 
  • Vintagekök med äldre vit elspis från Kockums, blå skåpluckor, vit kakelvägg samt en avstängd rökgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedspis av gjutjärn med ansluten svart rökrör i ett hörn av ett vitt rum, nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av överdelen på en svart vedspis med synlig rökrörsanslutning och spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart metallrör för vedspis mot vit vägg, potentiell rökgång för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation är väll jätteviktigt i ett sovrum helst om du skall elda kamin så jag skulle inte sätta kaminen i självdrags ventilen.

Skulle va snyggare med en kamin där röken går ut på baksidan och rakt in i väggen. Tror du skall fundera lite på effekten inte roligt att sova om det blir för varmt.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ventilation är väll jätteviktigt i ett sovrum helst om du skall elda kamin så jag skulle inte sätta kaminen i självdrags ventilen.

Skulle va snyggare med en kamin där röken går ut på baksidan och rakt in i väggen. Tror du skall fundera lite på effekten inte roligt att sova om det blir för varmt.
Ja, ventilation är väldigt viktigt - men jag glömde nämna att det även sitter en ventil i det gamla skafferiet som kommer att blottas ut i rummet. Men som du säger är det ju bra att kunna ventilera ut lite värme också. Står du fast vid vad du har sagt även efter denna info?
 
  • Gammalt skafferi med öppen ventilation i väggen och en dragningskedja, omgiven av grönmålade väggar och tallrikar på hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja ventilen i garderoben är ju en in ventil och ventilen på murstocken en ut ventil (ända på hela övervåningen?). Självdrag är ju inte alla dagar så effektivt men just de dagar du vill elda (kallt ute) kan de dra ordentligt så en reglerbar ventil är bra så du inte får problem med draget i er kamin.
 
Hemma hos mig är det samma kanal till frånluften i köken på båda plane. Jag hade först och främst försökt att koppla på den gamla rökkanalen.

Hoppas att ni inte har slängt spisen utan sett till att den har fått ett nytt hem, sådana pjäser i så fint skick växer inte på träd längre.
 
T topmount skrev:
Ja ventilen i garderoben är ju en in ventil och ventilen på murstocken en ut ventil (ända på hela övervåningen?). Självdrag är ju inte alla dagar så effektivt men just de dagar du vill elda (kallt ute) kan de dra ordentligt så en reglerbar ventil är bra så du inte får problem med draget i er kamin.
Tack topmount för dina bra svar. Jag öppnar upp till gamla kanalen, har redan gjort det på nedervåningen och installerat en gammal vedspis, och jag har ju ändå kvar av alla grejer som behövs...

Hennke85 Hennke85 skrev:
Hemma hos mig är det samma kanal till frånluften i köken på båda plane. Jag hade först och främst försökt att koppla på den gamla rökkanalen.

Hoppas att ni inte har slängt spisen utan sett till att den har fått ett nytt hem, sådana pjäser i så fint skick växer inte på träd längre.
Hos mig är det separata kanaler, skorstenen har 8 stycken totalt. Om du menar den gamla Elkocken så är står den fortfarande kvar på sin plats. Den användes av förra ägaren till kaffekokning varje morgon, men jag har kopplat ur den och kablaget frasade då sönder (skönt att den nu är desarmerad, kabeln syns i bild till vänster om spisen). Har funderat på att sälja då den faktiskt i övrigt är fullt fungerande - tror du det finns något värde på en sån pjäs, går ju att byta kabel.
 
1939 1939 skrev:
Hos mig är det separata kanaler, skorstenen har 8 stycken totalt. Om du menar den gamla Elkocken så är står den fortfarande kvar på sin plats. Den användes av förra ägaren till kaffekokning varje morgon, men jag har kopplat ur den och kablaget frasade då sönder (skönt att den nu är desarmerad, kabeln syns i bild till vänster om spisen). Har funderat på att sälja då den faktiskt i övrigt är fullt fungerande - tror du det finns något värde på en sån pjäs, går ju att byta kabel.
Vet inte om det är något värde i spisen men tycker att du ska försöka sälja eller skänka bort den till någon intresserad. Det finns betydligt mer gamla vedspisar bevarade från samma epok än vad det finns vedspisar.
 
Är den där kaminen vettig att elda ved i, det är väl en kokskamin?
 
D Daniel 109 skrev:
Är den där kaminen vettig att elda ved i, det är väl en kokskamin?
Redigerar inlägget, läste för fort. Du menar alltså att kaminen bör eldas med pellets? Jag har tagit för givet att man kan elda med ved, men det spelar egentligen ingen roll - det är mest för lite extra mysvärme och frugan tycker den är fin.
 
Elspisen är definitivt inte avsedd för koks. Det var kaminen jag syftade på.
 
  • Gilla
1939
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elspisen är definitivt inte avsedd för koks. Det var kaminen jag syftade på.
Försökte skynda mig att redigera innan du läste hehe, var lite för snabb på tangenterna...
 
Det man ska tänka på när man eldar ved i en eldstad avsedd för koks är att veden utvecklar mer värme men under kortare tid. Koks brinner långsamt vilket gör att man slipper elda på så ofta. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha eldat min kökspanna här hemma.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Det man ska tänka på när man eldar ved i en eldstad avsedd för koks är att veden utvecklar mer värme men under kortare tid. Koks brinner långsamt vilket gör att man slipper elda på så ofta. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha eldat min kökspanna här hemma.
Tack, koks var nytt för mig. Går det att gå tag på idag?
 
1939 1939 skrev:
Tack, koks var nytt för mig. Går det att gå tag på idag?
Tror inte det. Koksen var en biprodukt när man gjorde stadsgas av stenkol. Finns det att få tag i så är det nog inte ekonomiskt försvarbart att elda med. Pröva istället att elda lite försiktigare med ved.
 
JanneJanne123
Hennke85 Hennke85 skrev:
Tror inte det. Koksen var en biprodukt när man gjorde stadsgas av stenkol. Finns det att få tag i så är det nog inte ekonomiskt försvarbart att elda med. Pröva istället att elda lite försiktigare med ved.
Runt Stureplan är koks fortfarande ganska lättillgängligt, men känns dyrt att använda som spisbränsle. ;)
 
  • Gilla
1939 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.