På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Här börjar vår byggsåpa om Helén och Kim från Ljusdal i Hälsingland som just har köpt en tomt. Planen är att vi ska få följa dem under hela resan, från att de väljer hurdant hus de ska bygga tills huset är klart för inflyttning.
Helén är 28 år och arbetar dels som yogalärare, dels som marknadskommunikatör för Senseair. Kim är 32 år och arbetar som elektriker för Midroc. Han har en son från ett tidigare förhållande, Neo 6 år som bor hos dem varannan vecka.
Du kan läsa artikeln här: Köpt sjötomt - nu börjar husresan
Helén är 28 år och arbetar dels som yogalärare, dels som marknadskommunikatör för Senseair. Kim är 32 år och arbetar som elektriker för Midroc. Han har en son från ett tidigare förhållande, Neo 6 år som bor hos dem varannan vecka.
Du kan läsa artikeln här: Köpt sjötomt - nu börjar husresan
Lycka till med bygget. Av mäklarens bilder ser det ut att ligga otroligt fint.
Blir ändå smått chockerad av tomtpriset på 1,16 milj. kronor.
Trodde verkligen inte att tomter så långt ut i obygden kostade sådana summor.
Blir ändå smått chockerad av tomtpriset på 1,16 milj. kronor.
Trodde verkligen inte att tomter så långt ut i obygden kostade sådana summor.
Trevligt med ett reportage från början till slut, ska bli intressant att följa.
En liten parentes bara, 20m till vatten var från början långt? Finns de som hade gett
armar och ben för tomten enbart på den lilla detaljen.
MrS
En liten parentes bara, 20m till vatten var från början långt? Finns de som hade gett
armar och ben för tomten enbart på den lilla detaljen.
MrS
Ska bli spännade att följa .
Vi köpte en "havstomt" 2013 byggde ett hus och ett attefallshus och en pool (när vi ändå var igång) och flyttade in 2015. En fantastisk förmån att få bo nära vatten . Jag njuter varje dag och fortsätter att bygga, en friggebod är senaste projektet.bifogar en inspirerande bild med vår utsikt
Vi köpte en "havstomt" 2013 byggde ett hus och ett attefallshus och en pool (när vi ändå var igång) och flyttade in 2015. En fantastisk förmån att få bo nära vatten . Jag njuter varje dag och fortsätter att bygga, en friggebod är senaste projektet.bifogar en inspirerande bild med vår utsikt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bli roligt att följa tomtägarna och husbygget, för mig av flera skäl. Min pappa (född 1912) var "sommarbarn" hos just en familj i Norrbobyn, och jag fick flera gånger under min barndom (60- och 70-tal) följa med upp till denna vackra plats, och jag tycker den är minst lika vacker som det så omskrivna "Haväng" i nordöstra Skåne. Vi hade en släktgård i Dalarna (Furudal) och åkte varje sommar över länsgränsen via Voxna, till Dellensjöarna.
Sen bor två nära vänner i Moviken, på andra sidan Norra Dellen, men den byn ligger ju inte så sjönära som Norrbobyn.
Lycka till!
Sen bor två nära vänner i Moviken, på andra sidan Norra Dellen, men den byn ligger ju inte så sjönära som Norrbobyn.
Lycka till!
Vill man inte få ett hum om vad marken kostar att iordningsställa innan man ens går vidare?
Grundläggning kan väl kosta allt från enstaka 100.000 till upp mot miljonen beroende på markens beskaffenhet?
Dessutom: Nackdel med alltför nära vatten kommer alltid vara risken för översvämningar. Jag skulle nog vilja ha en betydande höjdskillnad till vattenytan.
Jag hoppas det blir ett grymt hus men hade gärna hört hur man hanterar just riskerna med tomtköp. Det finns så många nybörjare med husbyggen som bygger bort sig.
Grundläggning kan väl kosta allt från enstaka 100.000 till upp mot miljonen beroende på markens beskaffenhet?
Dessutom: Nackdel med alltför nära vatten kommer alltid vara risken för översvämningar. Jag skulle nog vilja ha en betydande höjdskillnad till vattenytan.
Jag hoppas det blir ett grymt hus men hade gärna hört hur man hanterar just riskerna med tomtköp. Det finns så många nybörjare med husbyggen som bygger bort sig.
Markpriserna runt Dellen är dyra om man vill bygga i anslutning till vattnet så det är vad vi fick betala för. Vi har tidigare kollat på fallfärdiga sommarstugor med hälften så stor tomt och dubbelt så långt från civilisationen som gått på närmare 2 mkr så i jämförelse med dessa tyckte vi att vi gjorde ett bra köpT tompaah7503 skrev:
Utsikten är magisk!S surfarn skrev:
Alltså, så himla ensligt ligger det ju inte, i Hälsinglandsmått mätt. Det ligger i en by och vi har grannar, både djur och människor. Markpriserna runt Dellen är dyra om man vill bygga i anslutning till vattnet så det är vad vi fick betala för
Tack för stödet! Vi tror också att vi betalade rätt pris för tomten, som du säger är tomter i anslutning till Dellen svåra att få tag på och både jag och sambon är av åsikten att vi hellre tältar på en fin tomt än bor i ett slott på en gata i stanCfjjkpg skrev:
Så är det, smakar det så kostar det. Vi kan i alla fall försöka redovisa våra kostnader under arbetets gångG Ganescha skrev:
Jag är medveten om hur det låter för de som inte har möjligheter till detta men som sagt, jag är uppvuxen med egen strand och brygga och jag har hela tiden haft det som ambition för mitt eget framtida hem. Som jag skrev till någon annan, vi tältar hellre på en tomt i anslutning till vattnet och naturen än att bo i ett slott på en gata i stan. Sen är det så klart också stora skillnader om var i landet man pratar om, för oss som bor i Hälsingland är detta ett realistiskt mål för två personer i vår livssituation, medan om vi istället hade bott i Stockholm hade vi kanske fått en tvåa för kostnaden av hela vårt husbyggeM MrSoderlind skrev:
Underbart! Grattis! Det är verkligen en förmån att ha möjlighet att bygga ett hus med bra läge!Zinkadus skrev:
Ska bli spännade att följa .
Vi köpte en "havstomt" 2013 byggde ett hus och ett attefallshus och en pool (när vi ändå var igång) och flyttade in 2015. En fantastisk förmån att få bo nära vatten . Jag njuter varje dag och fortsätter att bygga, en friggebod är senaste projektet.bifogar en inspirerande bild med vår utsikt[bild]