6 024 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Köper jag ner mig?
Sida 1 av 3
Hej,
Skiver här på forumet för att tänka högt för mig själv men även för att förhoppningsvis få lite nyttig feedback i denna för mig viktiga fråga. Tack på förhand för ev. feedback.
Vi funderar på att sälja vårt hus och istället köpa ett fint men ändå lite mindre unikt hus som ligger på gångavstånd från barnens specialskola.
Det svårsmälta för mig är att jag tycker vi får mindre hus för pengarna även om husen ligger i samma prisklass.
VÅRT HUS
För livspusslet borde vi ta det tilltänkta huset tror jag. Men sett ur njutning av bostad och potentiell prisutveckling av bostaden över tid så känns det som att vi borde avstå flytt.
Hur hade ni tänkt?
Skiver här på forumet för att tänka högt för mig själv men även för att förhoppningsvis få lite nyttig feedback i denna för mig viktiga fråga. Tack på förhand för ev. feedback.
Vi funderar på att sälja vårt hus och istället köpa ett fint men ändå lite mindre unikt hus som ligger på gångavstånd från barnens specialskola.
Det svårsmälta för mig är att jag tycker vi får mindre hus för pengarna även om husen ligger i samma prisklass.
VÅRT HUS
- Special skolan, 10 min bil
- Centralt i kommun
- 1km från kommuncentrum, 3,5km från storstadskommuncentrum
- Radhus, fyra våningar
- 185m2, allt i mycket gott skick
- 6 rum
- Byggt runt år 2010 i klassisk 1930 talsstil.
- Energiklass A
- Byggt på sandgrund
- Fri utsikt över vattnet åt sydväst
- Garage +2 p.platser
- Sydvästläge tomt 200m2
- Vid vattnet, båtplats, badstege
- Grannskapet i planerad stadsförnyelse med ett stort antal nya bostäder, mataffärer, restauranger och infra mm inplanerade.
- Special skolan, 10 min till fots, 3 min cykel
- Utkanten av storstadskommun (vår grannkommun)
- 4,5km från storstadskommuncentrum
- Parhus, tre våningar
- 165m2, allt verkar vara i mycket gott skick
- 6 rum
- Byggt runt år 2010 i klassisk 1930 talsstil.
- Energiklass A, 7-8 solpaneler (några år gamla)
- Byggt på utdikad våtmark (torv)
- Fri utsikt mot stor grönyta på tomt mot norr.
- 2 p.platser men inget garage
- Sydvästläge tomt 350m2
- Ingen vattentomt, båtplats eller badstege så klart, men området har relativt god status. Men är lite villamatta aktigt och kanske lite tråkigt.
För livspusslet borde vi ta det tilltänkta huset tror jag. Men sett ur njutning av bostad och potentiell prisutveckling av bostaden över tid så känns det som att vi borde avstå flytt.
Hur hade ni tänkt?
Redigerat:
Hur viktigt är det att ni har nära till skolan?
Jag själv bor på landet och har tio-tolv minuter med bil till förskola eller skola (självfallet inte på samma ställe). Det gör att en hämtning/lämning av alla barn tar runt timmen att klara av. Hade det varit smidigt/bra/fantastiskt med gång- eller cykelavstånd till skola/förskola? Absolut. Men jag byter inte bort mitt boende för det.
Använder ni vattenmöjligheterna något? Kommer ni göra det på sikt?
Jag själv bor på landet och har tio-tolv minuter med bil till förskola eller skola (självfallet inte på samma ställe). Det gör att en hämtning/lämning av alla barn tar runt timmen att klara av. Hade det varit smidigt/bra/fantastiskt med gång- eller cykelavstånd till skola/förskola? Absolut. Men jag byter inte bort mitt boende för det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 715 inlägg
Förbättrar närheten till specialskolan barnens möjligheter till ett bra och oberoende liv tror jag att du har svaret där. Om det inte gör så stor skillnad kan du börja jämföra hus och områden.
Viktiga tankar!tensiden skrev:
Så många parametrar.
Svårt val.
Viktiga tankar! Tack!tensiden skrev:
Jo vi åker lite standup paddling och så simmar vi ibland. Båt har vi inte tid för just nu. Blir väl en gång i veckan ungefär på si höjd. Utsikten över vattnet njuter vi dock av hela tiden.
Skola och fritids kör man till 2 gånger om dagen till minst.
Självständiga ungar som kan ta sig fram själva är ju det man vill ha. Men det dröjer säkert 5-7 år innan de kan ge sig av själva till skolan tror jag eftersom de är så små.
Redigerat:
När jag jämför husen prismässigt så tänker jag så här:EMIL Emil skrev:
Parhus brukar värderas högre än radhus.
3 våningar i stället för 4 brukar värderas högre.
Solpaneler positivt värde.
Större tomt brukar värderas högre när det gäller så små tomter.
Område som ska bebyggas mer negativt under byggtiden som är många år.
Så sa mäklarna också. Jo ni har starka argument.BirgitS skrev:
När jag jämför husen prismässigt så tänker jag så här:
Parhus brukar värderas högre än radhus.
3 våningar i stället för 4 brukar värderas högre.
Solpaneler positivt värde.
Större tomt brukar värderas högre när det gäller så små tomter.
Område som ska bebyggas mer negativt under byggtiden som är många år.
Men om man bor kvar 10 år eller så, när det nybyggda är klart borde det rimligtvis ses som ett story plus med ny marina, fräsha restauranger etc.
På kort och medellång sikt mindre attraktivt men på 10 års sikt väldigt positivt för prisutvecklingen.
Medlem
· Västernorrland
· 11 162 inlägg
Fast definiera prisutveckling? Du vill inte förlora pengar på köpet eller vad? Det vill såklart ingen men det blir en konstig parameter ihop med allt annat.
Huset vi är spekulant på ligger i ett område som idag kanske kan anses ha något högre status än där vi bor nu (status för oss är ovidkommande) men över fem till tio år är det mycket som tyder på att vårt nuvarande läge kommer vara mer attraktivt än det andra området eftersom vi får betynande stadsförnyelse och bor centralare här.S Stefan1972 skrev:
Idag kostar bostäderna i princip lika mycket. Men om fem till tio år så kanske vår nuvarande bostad är värd 20% mer än parhuset.
Min fru vill köpa men jag lutar mer och mer åt att flytta om 7 till 10 år och när ungarna är äldre och kan gå till skolan själva.
Även en 10% större ökning i pris kan motivera detta.
Medlem
· Västernorrland
· 11 162 inlägg
Fast är vad du ev får ut om 10 år viktigare än annat? Med samma resonemang då så skulle man inte kunna köpa en ny bil överhuvudtaget för där förlorar man bara med ett fåtal undantag. Ändå köper folk bilar.. Ett hus kan ju såklart kosta mer och man kan tjäna mer men är en del saker enklare för barnen och man vinner annat, ja då borde det få kosta också.EMIL Emil skrev:
Huset vi är spekulant på ligger i ett område som idag kanske kan anses ha något högre status än där vi bor nu (status för oss är ovidkommande) men över fem till tio år är det mycket som tyder på att vårt nuvarande läge kommer vara mer attraktivt än det andra området eftersom vi får betynande stadsförnyelse och bor centralare här.
Idag kostar bostäderna i princip lika mycket. Men om fem till tio år så kanske vår nuvarande bostad är värd 20% mer än parhuset.
Min fru vill köpa men jag lutar mer och mer åt att flytta om 7 till 10 år och när ungarna är äldre och kan gå till skolan själva.
Även en 10% större ökning i pris kan motivera detta.
Sant! I detta fall handlar det om kanske 1 miljon kronor i prisökningsskillnad på 10 år. Så för mig är det inte helt oväsentligt.S Stefan1972 skrev:Fast är vad du ev får ut om 10 år viktigare än annat? Med samma resonemang då så skulle man inte kunna köpa en ny bil överhuvudtaget för där förlorar man bara med ett fåtal undantag. Ändå köper folk bilar.. Ett hus kan ju såklart kosta mer och man kan tjäna mer men är en del saker enklare för barnen och man vinner annat, ja då borde det få kosta också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 715 inlägg
Eller motsvarande minskning till det andra husets förmån. Det är mycket man inte vet hur det blir på tio år.
Men utan att ha fått jättemycket info låter det ju som om du vill bo kvar pga. hus, område och förhoppningar om värdeutvecklingen medan din fru vill flytta pga. skolans belägenhet (och kanske något mer). Så även om dina argument kanske biter på några av oss så lyssnar nog den du faktiskt ska övertyga på ett annat öra.
Men utan att ha fått jättemycket info låter det ju som om du vill bo kvar pga. hus, område och förhoppningar om värdeutvecklingen medan din fru vill flytta pga. skolans belägenhet (och kanske något mer). Så även om dina argument kanske biter på några av oss så lyssnar nog den du faktiskt ska övertyga på ett annat öra.
Självklart, det är ju inte de som tar risken utan du och din familj, mäklaren får in ett objekt att sälja vilket ju är vad de lever av…EMIL Emil skrev: