Någon mer som har problem med Ikeas fläkt underverk? Den funkar inte, alternativt är totalt usel! Har fett precis överallt i köket nu efter ca 1.5 år med den fläkten. Trots regelbunden rengöring av filtret så droppar det ideligen fett. Det är sug ut. Jag ser hur fläktslangen reser sig när jag slår på fläkten, men det måste vara nåt som inte stämmer. Hela köket känns förstört! :(
 
  • Gilla
Veronika
  • Laddar…
Jag tror generellt att fläkttillverkarna har fått sänka effekten för att klara energikraven. Min fläkt har 3 lägen plus "5 min turbo" vilket är det enda läget som är praktiskt användbart.
 
Sen måste du ju få in lika mycket luft som ska ut, annars händer inte mycket. Och i moderna täta hus så kan man vara tvungen att öppna fönstret.
 
  • Gilla
rwlnd och 1 till
  • Laddar…
L
Som lat säger , det går inte att bara att köra i gång fläkten och dra ut , det måste in luft .
Det blir ett undertryck i huset och då stannar utsuget .
Prova med att öppna ytterdörren på glänt ca 5 -10 cm starta fläkten på max , slår dörren igen då , finns det ingen luft att få ut , då hjälper det bara att öppna fönster
Som en info så drar en köksfläkt ut ca 300m3 för att vara effektiv , samma ska in
 
BirgitS
L Liteavvarje skrev:
Som en info så drar en köksfläkt ut ca 300m3 för att vara effektiv
kubikmeter var väl att ta i alla fall ;)
alternativt under mycket lång tid för en fläkt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
kubikmeter var väl att ta i alla fall ;)
alternativt under mycket lång tid för en fläkt.
Per timme, alt. Ca 80l/s
 
BirgitS
F Frostflinga skrev:
Trots regelbunden rengöring av filtret så droppar det ideligen fett.
Menar du med det att du kör den i diskmaskinen en gång per månad?

Hur kraftigt papper kan fläkten hålla uppe på de olika fläktlägena?
 
  • Gilla
Ulrika Eborn
  • Laddar…
Det är nog något annat än fläkten i sig som strular för vi har kört samma nu i några månader och tycker det funkar prima :)
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Min gamla fläk
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du med det att du kör den i diskmaskinen en gång per månad?
Ja, i varje fall varannan månad.
Och det är bra drag, drygt 550m3.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.