28 228 läst ·
68 svar
28k läst
68 svar
Kök utan överskåp - trend eller framtid?
Tycker restaurangkök är en bra liknelse där man tänker arbetsmiljö. Det mesta förvaras i rejäla utdragslådor och resten finns på öppna hyllor på väggen. Tänker att det till och med kanske är därifrån inspiration har hämtats också gällande dagens kök med betydligt mycket mindre överskåp.
Det är beroende till den yta man har. Har man ont i ryggen så ska man nog få upp diskmaskinen i arbetshöjd istället. Lite som man ser med tvättmaskiner i vissa tvättstugor. Det gör större nytta än valet mellan lådor eller överskåp.
Överskåp ovanför vasken är dock djävulens påfund. Och om ni undrar om lådan under vasken behöver ha en motoriserad “kick” så är svaret JA. Saknar det i alla kök.
Överskåp ovanför vasken är dock djävulens påfund. Och om ni undrar om lådan under vasken behöver ha en motoriserad “kick” så är svaret JA. Saknar det i alla kök.
Glas, talrikar, muggar, diverse formar, mikrovågsugn och ännu mera glas bor det i våra överskåp. Inget av detta hade jag tyckt vara praktiskt att ha i lådor.G gmogmo skrev:
Sen har vi det ökända hörnskåpet med diverse... men det har också sitt existensberättigande.
Fast det är ju väldigt stor skillnad mellan "allt vi använder till vardags finns i överskåpen" till "allt jag har i överskåpen idag vill jag fortsätta att ha i överskåp". Rätt långt från din vetenskapliga undersöknings resultat med andra ord.O OskarJ skrev:
Ska vi räkna styck, kilo eller antal olika typer av saker?G gmogmo skrev:
Antalet plocktillfällen är större i överskåpen än i underskåpen hos oss.
Jag gillar överskåp och hade gärna haft lite mer utrymme där om jag byggt ett nytt kök idag.
Det är ok. Du får gilla vad du vill. Dock började du med att du bara använde saker från överskåpen, vilket fick mig att undra.O OskarJ skrev:
Jag tycker det är fint med öppna hyllor ovanför bänkskåpen, särskilt om väggen är snyggt kaklad. I bistro-stil. Tyvärr bor jag i en typisk sekelskifteslägenhet, som numera är uppdelad i tre lägenheter från att från början upptagit hela våningsplanet. Jag har det ursprungliga köket med tillhörande jungfrukammare. Badrummet är den gamla serveringsgången (som ledde in till min nuvarande granne 😊).
Köket är ca 7 kvm och den totala bänkytan inkl diskho och spis är 2,10 lång längs ena väggen. Om man inte är en extrem minimalist måste man ha överskåp, jag har dubbla på höjden då det är väldigt högt i tak. Kyl/frys är inskjutet i det gamla kallskafferiet som jag tagit bort dörren på. Överskåpen rymmer både specerier och husgeråd, porslin m m. Trots det har jag behövt skaffa en skänk med överskåp i matsalen för att få plats med finporslin och vinglas. Jag planerar att låta bygga ett helt nytt kök och då får jag nog finna mig i att maxa väggskåpen precis som nu. Jag hoppas köksarkitekten lyckas klämma in en smaldiskmaskin, och jag tänkte ha en gashäll och en minimal elektrisk ugn för att få plats med fler lådor. Och ett finskt disktorkskåp för att lufttorka handdisken i!
Ni som har kök på 30 kvm, vilken lyx! 😉
Köket är ca 7 kvm och den totala bänkytan inkl diskho och spis är 2,10 lång längs ena väggen. Om man inte är en extrem minimalist måste man ha överskåp, jag har dubbla på höjden då det är väldigt högt i tak. Kyl/frys är inskjutet i det gamla kallskafferiet som jag tagit bort dörren på. Överskåpen rymmer både specerier och husgeråd, porslin m m. Trots det har jag behövt skaffa en skänk med överskåp i matsalen för att få plats med finporslin och vinglas. Jag planerar att låta bygga ett helt nytt kök och då får jag nog finna mig i att maxa väggskåpen precis som nu. Jag hoppas köksarkitekten lyckas klämma in en smaldiskmaskin, och jag tänkte ha en gashäll och en minimal elektrisk ugn för att få plats med fler lådor. Och ett finskt disktorkskåp för att lufttorka handdisken i!
Ni som har kök på 30 kvm, vilken lyx! 😉
Klicka här för att svara