Hejsan!
Vi har pratat om att montera ett kodlås till ytterdörren, nu har hustrun tappat bort ännu en nyckel, och barnen har tappat bort varsin nyckel, och befintligt lås och handtag är i slutet skick och behöver bytas ut.
Jag var på väg att beställa ett Yale Doorman, man efter att ha testat 4 olika som varit monterade hos dels bekanta och även i en stuga vi hyrde så är en sak riktigt klar, Yale Doorman låter otroligt högt, alltså själva ljudet när man använder handtaget och öppnar eller stänger dörren. Första gången jag provade hos en bekant så trodde jag att han gjort något galet vid installationen, men när vi sedan hyrde en stuga som hade ett sånt lås (där ytterdörren var av en ny ring gedigen modell) så insåg jag att det är själva låset/handtaget som låter mycket, det är ju helt omöjligt att komma hem sent på natten från jobbet utan att väcka hela huset..
Men det finns ju andra lås på marknaden, i varierande prisklasser. Är det någon som har ett annat lås som inte väsnas så otroligt mycket som kan rekommendera något?
Vi behöver ingen flashig design eller fräna funktioner, vi vill ha ett bra handtag och ett lås som vi gärna kan byta kod på..