P pjop skrev:
Och just det, en fråga till.

Jag har fått tag på lite begagnade KNX-prylar som jag tänkte testa med. När jag kollar hur ETS6 fungerar krävs det en qr-kod eller sifferkod. Jag kan inte hitta någon sådan på prylarna. Hur gör jag då?
Jag har inte använts ETS 6 (kör fortfarande ETS 5), så jag är inte alldeles säker, men min gissning är att QR-koden bara behövs om du vill använda KNX secure. Utan KNX secure borde du inte behöva den.

P pjop skrev:
Långsamt rullar projekteringen på…

Jag testar att fylla på med frågor som har dykt upp.

- För att programmera, finns det några alternativ till ETS6 Home (givet att det blir 20+ apparater i systemet)?
- Är det någon som har testat och har tankar kring 1Home som kopplar ihop KNX och Matter?
Mina första intryck av 1Home server finns i inlägg #319 i denna tråd. Jag har inte hunnit testa den mer sedan dess. Jag tror de släppt någon uppdatering av mjukvaran, så det kan finnas mer funktionalitet idag.

P pjop skrev:
Långsamt rullar projekteringen på…

Jag testar att fylla på med frågor som har dykt upp.

- För att programmera, finns det några alternativ till ETS6 Home (givet att det blir 20+ apparater i systemet)?
- Är det någon som har testat och har tankar kring 1Home som kopplar ihop KNX och Matter?
1. Nej, ETS behövs för att programmera alla apparater.

2. Jag har inte testat den nya Servern, men jag har tittat lite på den hos en kund och den verkar spännande. Nu har dom flesta funktioner kommit till den.

//Patrik

P pjop skrev:
Och just det, en fråga till.

Jag har fått tag på lite begagnade KNX-prylar som jag tänkte testa med. När jag kollar hur ETS6 fungerar krävs det en qr-kod eller sifferkod. Jag kan inte hitta någon sådan på prylarna. Hur gör jag då?
QR-koder och att kunna programmera med produktens serienummer är nya funktioner i ETS6, men det går fortfarande bra att göra på det vanliga sättet att man adresserar en apparat första gången genom att trycka på varje apparats programmeringsknapp.

Det är inga problem att programmera äldre apparat i ETS6, men det finns vissa apparater som är svårt/nästan omöjligt att få till det med och det kan vara 15 år gamla displayer, någon gammal logikmodul m.fl.

//Patrik

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
1home har nu släppt en ganska intressant ny produkt som är en ren Matter to KNX-gateway där man kan knyta gruppadresser till alla funktioner på Matter-apparater för att på så sätt styra en Philips Hue med en KNX-knapp eller styra en KNX/DALI-styrd LED-strip med en trådlös IKEA-knapp.

Har man deras Pro-gateway så ska denna funktionaliten komma med en uppdatering om två veckor.

Har man en Home Assistant så kan man redan idag få till detta, men med denna så blir det lite enklare där man jobbar mer som man är van med KNX-konfiguration.

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.