WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Det sär ser bra ut. Tack! Precis något sådant som jag letade efter. Ja, jag har en EIBport.

Tyvärr har jag redan hunnit beställa en Marantzförstärkare för integration via HEOS, eftersom jag inte tyckte vi hittade något annat här. eISCP ser ut att ge mer direkt kontroll. Rackarns att jag hade för bråttom.

Nåväl, då vet jag vad plan B är om jag inte får det att fungera med Marantz och HEOS.
Det här kan vara värt att kolla i och med att du har en EIBPORT. Denon och Marantz verkar använda samma protokoll.

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det här kan vara värt att kolla i och med att du har en EIBPORT. Denon och Marantz verkar använda samma protokoll.
Toppen! Ser ju alldeles fantastiskt bra ut det där. Stort tack!

Man kan nog gissa att den där kommandostrukturen har hållit sig ett tag. Dvs det är nog inte bara modellerna som listas i kolumnhuvudena som stöder detta, utan många fler. Och de i listan angivna skillnaderna mellan vilka modeller som stöder vilka kommandon uppfattar jag bara beror på vilka modeller som har vilka funktioner (t.ex. en 5-kanalig förstärkare kan inte ta emot kommandon som avser de två extra kanalerna i en 7-kanalig förstärkare).

Antagligen är det dessa kommandon som BabTecs ingenjörer använt när de byggt sin DenonConnect och MarantzConnect till AppModule. Således borde den fungera även för nyare modeller än de som listas i beskrivningen av apparna. Så det är nog värt besväret att försöka med den först, och därmed kanske spara det programmeringsjobb det skulle innebära att göra detta själv i EIBport.

Hej, här kommer ytterligare en KNX-fråga från mig.

Jag har en stuga där jag behöver kunna styra den elektriska golvvärmen på distans. Idag sitter det digitala golvvärmetermostater (Devi) i vart och ett av de två berörda rummen, som bara kan regleras lokalt på plats.

Tyvärr är eldragningen gjord i slangar, på sådant sätt att elektrikern inte tycker det är möjligt att få fram busskabel till rummen. Jag vill inte spika utanpåliggande kabel/kanal dit heller, så jag behöver hitta en lösning som inte förutsätter busskabel till rummen.

Genom att sätta alltihop på brytaktor i centralen kan jag slå värmen av/på för vart och ett av de två rummen. Det är enkelt att åstadkomma. Men jag vill även kunna styra börvärdet. Jag ser följande olika vägar för att åstadkomma detta:

1. Ta bort de lokala termostaterna, och ersätta dem med en KNX-RF-kopplad tempgivare. Med logik baserat på temperaturvärdena styra golvvärmen av/på, med brytaktor i centralen.
Fördel: Ganska billigt, eftersom jag har aktorutgångar över i centralen, och logikmodul finns. Kostnaden blir endast 2 st KNX-RF-moduler med tempgivaringång, och 2 st tempgivare.
Nackdel: Man kan inte längre reglera börvärden lokalt på plats, eftersom stugan saknar pekskärm. Dvs endast appen kan användas för temperaturstyrning (jag använder Domovea i denna installation).

2. Göra som i alternativ 1, och komplettera med en möjlighet till lokal styrning. Jag har inte hittat någon KNX-RF-kopplad styrpanel som kan sättas direkt i de berörda rummen. Så antingen en sån här, som fungerar som ett slags "fjärrkontroll" via KNX-RF:
https://theblueknx.store/products/remo-knx-rf,
Eller sätta en trådkopplad panel i rummet intill vid centralen, där jag har busskabel, typ Zennio Z41 Pro.
Fördel: Jag får alla funktioner jag vill ha, full kontroll via KNX och möjlighet till lokal styrning. Styrpanelen i fråga kan i framtiden även användas till annat.
Nackdel: Dyrare, och väsentligt mer arbete att konfigurera.

3. Byta ut de två befintliga Devi-termostaterna mot Devis smarta termostat och styr med deras egen app istället.
https://www.danfoss.com/sv-se/produ...gital-thermostats/devireg-smart/#tab-overview
Fördel: Enkel, snabb installation. Billigt, ca 2 x 1700 kr för de två smarta termostaterna.
Nackdel: I detta fall styr jag golvvärmen helt separat, utanför KNX. Kan inte integrera den i någon KNX-logik (vilket jag egentligen inte tänkt göra just nu, men kanske vill göra i framtiden).

Tänker jag rätt? Någon som har förslag på annan lösning? Finns det KNX-RF-kopplade styrpaneler? Jag har inte hittat några, men det finns ju massor av tryckknappar för KNX-RF så varför skulle det inte finnas med en liten display för att kunna ställa golvvärmens börvärde också?

Är det väldigt dåligt förlagda slangar eller är det väldigt många trådar i slangarna?
För det finns buss-kablar med varierande tjocklek och går det att få 2 st FQ 1,5, då bör man kunna få i denna busskabeln från Rexel också.
https://www.rexel.se/swe/Produktkat...l/KNX/KNX-KABEL-1X2X0,8-CPR-GR-R100/p/4955212

Då kan denna brytaktorpucken med utgång, termostat och tempgivare för golv vara något man kan ersätta befintlig termostat med.
https://www.styrgrossisten.se/product/eelectron-knx-kombiaktor-2-in-4-ut-ble-secure

//Patrik

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Är det väldigt dåligt förlagda slangar eller är det väldigt många trådar i slangarna?
För det finns buss-kablar med varierande tjocklek och går det att få 2 st FQ 1,5, då bör man kunna få i denna busskabeln från Rexel också.
[länk]

Då kan denna brytaktorpucken med utgång, termostat och tempgivare för golv vara något man kan ersätta befintlig termostat med.
[länk]

//Patrik
Tack för info, visste inte att det fanns så tunn busskabel (och med bara två trådar). Bra att veta.

Det är både och. Slangarna är dåligt förlagda - jag och elektrikern jobbade vid annat tillfälle länge bara för att lyckas dra i en extra 1,5mm-tråd mellan en strömbrytarposition och en dosa högt uppe på samma vägg, för att den mjuka/billiga slangen var lagd med knasiga böjar. Jag gissar att det ligger 5 x 1,5mm i en 16mm-slang redan till de dosor som är aktuella nu, så det finns inte jättemycket plats. Med rör eller vettig slangförläggning hade det antagligen funkat, men som det verkar vara nu vågar jag nog inte fresta på relationen med elektrikern med att be om busskabel dit.

Har inte testat Eelectrons grejer, men noterat sedan tidigare att de verkar vara prisvärda. Har du goda erfarenheter av dem?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tack för info, visste inte att det fanns så tunn busskabel (och med bara två trådar). Bra att veta.

Det är både och. Slangarna är dåligt förlagda - jag och elektrikern jobbade vid annat tillfälle länge bara för att lyckas dra i en extra 1,5mm-tråd mellan en strömbrytarposition och en dosa högt uppe på samma vägg, för att den mjuka/billiga slangen var lagd med knasiga böjar. Jag gissar att det ligger 5 x 1,5mm i en 16mm-slang redan till de dosor som är aktuella nu, så det finns inte jättemycket plats. Med rör eller vettig slangförläggning hade det antagligen funkat, men som det verkar vara nu vågar jag nog inte fresta på relationen med elektrikern med att be om busskabel dit.

Har inte testat Eelectrons grejer, men noterat sedan tidigare att de verkar vara prisvärda. Har du goda erfarenheter av dem?
Ja, det är ganska stor skillnad på olika kablar. 2CTRL har tidigare importerat en ännu tunnare kabel från Storbritannien, men slutade efter Brexit pga. krångel.
RUTABs KNX-buss brukar jag vanligtvis använda. Den är också rätt slimmad.
Värst tror jag att Schneider Electrics kabel är (om den inte har förändrats) för den har både tätt tvinnade par som blir bredare plus att det finns en massa extrafyllnad i kabeln som gör den extra tjock.

Ah, jag förstår! Ja, då låter det helt klart som att elektrikern har gjort en korrekt bedömning.

Ja, jag har testat några stycken! Det är bra och prisvärda apparater, dock kan jag tycka att applikationsprogrammen skulle behöva få lite mer kärlek och bli lite mer lättförståeliga.

//Patrik

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Hej, här kommer ytterligare en KNX-fråga från mig.

Jag har en stuga där jag behöver kunna styra den elektriska golvvärmen på distans. Idag sitter det digitala golvvärmetermostater (Devi) i vart och ett av de två berörda rummen, som bara kan regleras lokalt på plats.

Tyvärr är eldragningen gjord i slangar, på sådant sätt att elektrikern inte tycker det är möjligt att få fram busskabel till rummen. Jag vill inte spika utanpåliggande kabel/kanal dit heller, så jag behöver hitta en lösning som inte förutsätter busskabel till rummen.

Genom att sätta alltihop på brytaktor i centralen kan jag slå värmen av/på för vart och ett av de två rummen. Det är enkelt att åstadkomma. Men jag vill även kunna styra börvärdet. Jag ser följande olika vägar för att åstadkomma detta:

1. Ta bort de lokala termostaterna, och ersätta dem med en KNX-RF-kopplad tempgivare. Med logik baserat på temperaturvärdena styra golvvärmen av/på, med brytaktor i centralen.
Fördel: Ganska billigt, eftersom jag har aktorutgångar över i centralen, och logikmodul finns. Kostnaden blir endast 2 st KNX-RF-moduler med tempgivaringång, och 2 st tempgivare.
Nackdel: Man kan inte längre reglera börvärden lokalt på plats, eftersom stugan saknar pekskärm. Dvs endast appen kan användas för temperaturstyrning (jag använder Domovea i denna installation).

2. Göra som i alternativ 1, och komplettera med en möjlighet till lokal styrning. Jag har inte hittat någon KNX-RF-kopplad styrpanel som kan sättas direkt i de berörda rummen. Så antingen en sån här, som fungerar som ett slags "fjärrkontroll" via KNX-RF:
[länk], [media]Eller sätta en trådkopplad panel i rummet intill vid centralen, där jag har busskabel, typ Zennio Z41 Pro.
Fördel: Jag får alla funktioner jag vill ha, full kontroll via KNX och möjlighet till lokal styrning. Styrpanelen i fråga kan i framtiden även användas till annat.
Nackdel: Dyrare, och väsentligt mer arbete att konfigurera.

3. Byta ut de två befintliga Devi-termostaterna mot Devis smarta termostat och styr med deras egen app istället.
[länk]
Fördel: Enkel, snabb installation. Billigt, ca 2 x 1700 kr för de två smarta termostaterna.
Nackdel: I detta fall styr jag golvvärmen helt separat, utanför KNX. Kan inte integrera den i någon KNX-logik (vilket jag egentligen inte tänkt göra just nu, men kanske vill göra i framtiden).

Tänker jag rätt? Någon som har förslag på annan lösning? Finns det KNX-RF-kopplade styrpaneler? Jag har inte hittat några, men det finns ju massor av tryckknappar för KNX-RF så varför skulle det inte finnas med en liten display för att kunna ställa golvvärmens börvärde också?
Jag skulle nog tipsa om denna KNX RF Brytaktorpucken från Theben som det också går att koppla golvgivare till.
Dock finns det ingen termostat inbyggd så den får man plocka någon annanstans.
https://www.theben.se/sv/su-1-s-rf-knx-4941621

Jag skulle satsa på en liten touchskärm någonstans där det går att styra fler funktioner i stugan. T.ex. Zennio Z50 eller ABB RoomTouch 5".

Golvvärmetermostater med Zigbee från Wiser skulle också kunna funka, men krånglare att integrera det i KNX I så fall.

//Patrik

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Hej,

Bra tråd!
Jag är lite nyfiken på KNX och börjat skissa på mitt första steg.

För att börja labba tänker jag mig ett test-rigg enligt följande:

- Ett DIN-skåp
- En KNX-transformator (640 mA) för strömförsörjning till bussen
- En IP-router
- En brytaktor
- En vippströmställare (med skärm och temperatur)
- ETS
- Busskabel

Verkar det vara en rimlig start?

För transformatorn, IP-routern och brytaktor, finns det något speciellt (tex rörande funktionalitet) att hålla koll på eller är det framförallt en fråga om pris (och om det går kvalitet)?

Tack!

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
P pjop skrev:
Hej,

Bra tråd!
Jag är lite nyfiken på KNX och börjat skissa på mitt första steg.

För att börja labba tänker jag mig ett test-rigg enligt följande:

- Ett DIN-skåp
- En KNX-transformator (640 mA) för strömförsörjning till bussen
- En IP-router
- En brytaktor
- En vippströmställare (med skärm och temperatur)
- ETS
- Busskabel

Verkar det vara en rimlig start?
Jag tycker det låter vettigt. Lite osäker på vad du menar med "vippströmställare", men jag antar att det är en busskopplad programmeringsbar skärm med knappar (fysiska eller bara på skärmen) du menar.

Några såna skärmar kräver separat 29V strömmatning via vit-gula ledningsparet i bussen. Så om du väljer en sådan skärm ska strömaggregatet ha en sådan utgång också (men det har väsentligen alla).
P pjop skrev:
För transformatorn, IP-routern och brytaktor, finns det något speciellt (tex rörande funktionalitet) att hålla koll på eller är det framförallt en fråga om pris (och om det går kvalitet)?
Jag skulle säga att om du bara vill labba med de funktionerna (och sedan använda det du köper i skarp miljö, med samma funktioner) är det bara är en fråga om pris. Har inte träffat på några dåliga såna, även om jag väsentligen alltid går på det som är billigast.

Det enda jag kommer att tänka på är att det kan vara bra inför framtiden att din IP-router är just en IP-router (och inte ett IP-gränssnitt, som visserligen är billigare och funkar bra till ditt labb-behov, men inte går att använda för att koppla ihop flera KNX-bussar över IP utan bara till programmering).

Vad gäller brytaktor kan man välja med strömmätning om man vill. MDT har en prisvärd serie som inte kostar så värst mycket mer än motsvarande utan strömmätning.
https://www.mdt.de/download/MDT_DS_Switch_Actuator_AMI_AMS_02.pdf

Tack för bra inspel.

Jag tycker det låter vettigt. Lite osäker på vad du menar med "vippströmställare", men jag antar att det är en busskopplad programmeringsbar skärm med knappar (fysiska eller bara på skärmen) du menar.
Precis. Några knappar och en liten skärm.

Det enda jag kommer att tänka på är att det kan vara bra inför framtiden att din IP-router är just en IP-router (och inte ett IP-gränssnitt, som visserligen är billigare och funkar bra till ditt labb-behov, men inte går att använda för att koppla ihop flera KNX-bussar över IP utan bara till programmering).
Väldigt bra. När du skriver ”koppla ihop flera KNX-bussar”, menar du då att via vanliga LAN:et koppla ihop tex en separat KNX i huset och en i gäststugan och få dem att fungera som en?

Tack!

P pjop skrev:
Väldigt bra. När du skriver ”koppla ihop flera KNX-bussar”, menar du då att via vanliga LAN:et koppla ihop tex en separat KNX i huset och en i gäststugan och få dem att fungera som en?
Exakt så. (Om man enkelt kan dra busskabel mellan husen blir det billigare, men det är ju inte alltid man kan det.)

Och förresten, vad gäller strömmätning är det inte bara en energisparfråga, utan man kan också använda den till logik. Typ "Om det går mer än x mA genom brytaringång 1 så..."

• Gilla
pjop och 1 till
  • Laddar…
Med en IP-router finns det även en möjlighet att labba lite grann med KNX ihop med Shelly. Sedan en uppdatering i våras så kan Shelly prata KNXnet/IP vilket göra att dessa ska gå att prata sömlöst med KNX-apparater (jag har dock inte själv testat).
En annan fördel med IP-router är att det framöver (oklart när) kommer gå att kommunicera med nya KNX IoT IP-apparater som kommer kunna använda Wifi, Thread och Ethernet med hjälp av en IP-router.

//Patrik

• Gilla
pjop och 1 till
  • Laddar…
Långsamt rullar projekteringen på…

Jag testar att fylla på med frågor som har dykt upp.

- För att programmera, finns det några alternativ till ETS6 Home (givet att det blir 20+ apparater i systemet)?
- Är det någon som har testat och har tankar kring 1Home som kopplar ihop KNX och Matter?

Och just det, en fråga till.

Jag har fått tag på lite begagnade KNX-prylar som jag tänkte testa med. När jag kollar hur ETS6 fungerar krävs det en qr-kod eller sifferkod. Jag kan inte hitta någon sådan på prylarna. Hur gör jag då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.