Byggahus.se

KNX tryckknappssensorer

1. T
    Medlem · 12 inlägg

tjr

Medlem
    Hej!
    Jag har börjat beställa Jungs ls990-sortiment och vill gärna ha F40 knappar som flera här använder. Hoppas ni är fortsatt nöjda..!
    Förstår jag det rätt gällande ”tryckknapps”sensorer att om jag väljer en knxsådana (dyrare) så kommunicerar de med (MDT AKD-0424R.02) dimmeraktorn över bussen, men om jag väljer en billigare analog sensor så behöver jag en aktor som kan lägga ut signalen på bussen? Om rätt, så känns det lite som ett nollsummespel med mina 13 sensorer... Hur gjorde du?
    Även jag skulle vilja ha tempgivare (i tre rum). Hur har ni löst det? Funderar på sensor med lång kabel till en central enhet (framför en decentraliserad puck bakom en knappsensor). Något förslag på märke/modell?
    Någon som vet om Jung 4224 TSM kan användas som en knxsensor direkt in på bussen?
    Funderar på Eibmarkts universella aktorer för att centralt hantera två 0-10V fläktar, rörelse- och CO2 sensorer..?
    Tacksam för dina tankar och erfarenheter!
    tjr

2. M
    Medlem · 150 inlägg

markus00

Medlem
    Hej,

Jag har själv Jungs KNX knappar i hela huset.
    Dock inga F40 utan F50 istället.
    Har även några Jung Push-button BCU.

När det gäller F40 knapparna om du väljer Universalmodellen så har den inbyggt temperaturmätning.
    Tex 4194TSM

Jung 4224TSM kan inte användas direkt på bussen.
    Jag är osäker hur den kopplas in.

Jag va själv inne på F40 från början.

Men för min del blev det F50 för att det blev betydligt billigare.
    Ska man ha färdiggraverade knappar till F40 kostar de en hel del.
    För mig hade det varit tvunget för att visa vad knapparna styr.

F50 har en expansionsknappsats som gör att du får 2 knappsatser till ett lägre pris.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 12 inlägg

tjr

Medlem
    Tack för återkoppling, mycket uppskattat!

Synd om 4224 TSM.
    Jag ska kolla F50 igen, det är svårt att kombinera form/funktion/pris.
    4194 TSM är precis vad jag söker! Priset på som lägst €127 är dock lite svårt att svälja... Det är inga svårigheter att spendera pengar i KNX-världen!
    Jung Push-Button BCU verkar tyvärr inte funka för mig då de tydligen har egen programvara. Jag sitter med KNX Inside och upplägget tillåter inte företagsegen sådan.
    Blev igår tipsad om binära knappar med (tex en Zennio)puck bakom, då skulle man kunna komma undan med runt €50/st. Ska titta närmare på det!

4. T
    Medlem · 12 inlägg

tjr

Medlem
    Rättelse; Jung Push-Button BCU ska funka med ETS Inside (enligt Jung).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.