Byggahus.se

Knutarna på timmerstugan faller av!

1. T
    Medlem · 2 inlägg

Tuva72

Medlem
    Hej! Min första fråga i forumet!
    Har fått ta över en vacker liten timmerstuga från 1850, flyttad från Dalarna till Stockholmstrakten på 50-talet. Den har varit eftersatt i flera år innan vi tog över den och nu ska vi försöka få den att må bra igen. Tar bort gullfiber, drevar med lin, reparerar läckor i tak, bytt en stock som var genomrutten pga takläckaget.
    Nu har vi börjat titta på knutarna! Sol, vatten, vind har gått hårt åt dem under åren. Vissa knutar har spruckit och delar ligger helt löst. Andra är rejält söndervittrade. Vi är lite oroliga för deras förmåga att hålla timmerstommen på plats, helt enkelt.
    Hur löser vi det på bästa sätt? I en del byggnadsvårdsböcker så skriver man att man kan klä in knutskallarna med brädor. Men jag tycker det blir lite "klumpigt", som stora lådor på knutarna. Är det ändå det bästa att göra? Eller finns det andra alternativ? På vissa håll är det flera knutar på rad som börjar krackelera, inte bara någon enstaka. Tänker om @heimlaga har någon idé, du brukar ju ha en hel del kloka svar här!
    Men tacksam för svar från alla, givetvis!

Redigerat 11 jun 08:03
  2. H
    Medlem · Österbotten · 6 226 inlägg

heimlaga

Medlem
    Först och främst vill jag se bilder för att kunna bedöma läget.

Fast tyvärr blir det till slut en dag nödvändigt att klä in knutarna med bräder. Det är en naturlig del av livscykeln för ett timmerhus.

3. T
    Medlem · 2 inlägg

Tuva72

Medlem
    Misstänkte det..ska ut till stugan ikväll! Tar lite bilder och lägger upp..stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.