Hej!

Jag är på gång att byta ut min trotjänare till pelletspanna mot en luft/vatten-värmepump – främst av bekvämlighetsskäl och för att frigöra plats i källaren till något mer vettigt än pelletsförvaring.

Huset är ett äldre hus på ca 125–130 kvm, men i princip helt renoverat de senaste 15 åren med nya fönster, tilläggsisolerade väggar och tak. Jag bor i Skåne (elområde 4).

Förbrukning i dagsläget:
  • Ca 3 ton pellets mellan september–maj
  • Elpatron under sommaren
  • En blandning av golvvärme och radiatorer
Jag har varit i kontakt med ett par olika installatörer och som väntat tycker alla att just deras märke är det bästa... Jag är själv rätt ambivalent och skulle gärna ta del av era erfarenheter och synpunkter.
En begränsning att ta hänsyn till är takhöjden i källaren: max 165 cm för innedelen.

Här är de alternativ jag har vaskat fram (priser inkl. installation):
A) Daikin Altherma 3 Top Grade 140, 11,5 kW – 129.000 kr
B) Nibe S2125-8 + VVM225 (pga takhöjd) – 142.000 kr
C) Mitsubishi Ecodan PUZ-SWM80YAAH-SC, 8 kW + EHST20D-YM9E – 134.000 kr

Det jag värdesätter mest, förutom effektivitet, är:
– Tyst utedel
– Hög kvalitet/livslängd
– Möjlighet till smart och trådlös styrning

Jag vet att recensioner ofta domineras av de som haft problem, så om du sitter nöjd med din lösning – skriv gärna en rad också! Det uppskattas. 🙏

Hoppas kunna få lite klarhet i vad jag ska välja. 🤔

Tomture61
Daikin är kvalitet 🙂

E Elton80 skrev:
Hej!

Jag är på gång att byta ut min trotjänare till pelletspanna mot en luft/vatten-värmepump – främst av bekvämlighetsskäl och för att frigöra plats i källaren till något mer vettigt än pelletsförvaring.

Huset är ett äldre hus på ca 125–130 kvm, men i princip helt renoverat de senaste 15 åren med nya fönster, tilläggsisolerade väggar och tak. Jag bor i Skåne (elområde 4).

Förbrukning i dagsläget:
  • Ca 3 ton pellets mellan september–maj
  • Elpatron under sommaren
  • En blandning av golvvärme och radiatorer
Jag har varit i kontakt med ett par olika installatörer och som väntat tycker alla att just deras märke är det bästa... Jag är själv rätt ambivalent och skulle gärna ta del av era erfarenheter och synpunkter.
En begränsning att ta hänsyn till är takhöjden i källaren: max 165 cm för innedelen.

Här är de alternativ jag har vaskat fram (priser inkl. installation):
A) Daikin Altherma 3 Top Grade 140, 11,5 kW – 129.000 kr
B) Nibe S2125-8 + VVM225 (pga takhöjd) – 142.000 kr
C) Mitsubishi Ecodan PUZ-SWM80YAAH-SC, 8 kW + EHST20D-YM9E – 134.000 kr

Det jag värdesätter mest, förutom effektivitet, är:
– Tyst utedel
– Hög kvalitet/livslängd
– Möjlighet till smart och trådlös styrning

Jag vet att recensioner ofta domineras av de som haft problem, så om du sitter nöjd med din lösning – skriv gärna en rad också! Det uppskattas. 🙏

Hoppas kunna få lite klarhet i vad jag ska välja. 🤔
Kolla på Daikin Top Grade. Finns HT (hög temp) och MT (mellan temp) modellen.
Finns med gas mellan utedel och innedel, eller med vatten.

daikin var ett hajpat märke för några år sedan med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt

alla sålde daikin , macken, pressbyrån, osv.
men de ändrade helt och nu är det bara några få aktörer som får sälja dessa
kundtjänst för privatpersoner drogs in vilket all klagar på för att åf har inte alla svar och daikin ger inga.

mer stabilt är då mitsubishi

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H
Köp Mitsubishi.

Ett ingångsvärde att ha med i bakhuvudet kan ju vara att de svenska märkena tex Nibe köper sina kompressorer från Mitsubishi.

obs se till att det är med ett bra magnetitfilter i offerten.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Valet föll till slut på Daikin pga att den kändes mest modern, bra pris (var dessutom 11kW jmf med de andra offererade som var 8kW) och snyggast utedel.
Fungerar efter 1 månads drift utan problem. Supertyst utedel!

Det jag inte lyckas hitta är en funktion där man kan sätta vid vilken utetemp som husvärmen ska slå ifrån.

Mitsubishis Zubadan har visat sig riktigt bra som luft vatten, Dessutom bra support och garantier.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.