Jag behöver hjälp med att välja en 9-10kW luft/vatten värmepump till mitt hus i södra skåne. Eftersom vintrarna här inte är så kalla, behöver jag inte en pump som klarar extrem kyla, men den ska ändå vara driftsäker och effektiv.

Jag har kollat runt lite, men en sak jag vet är att Nibe blir för dyrt. Jag vill gärna hitta ett prisvärt alternativ med bra prestanda och låg energiförbrukning. Likt Mitsubishi och Vaillant.

Ett krav jag har nu när det mesta ändå är digitaliserad är att värmepumpen ska kunna styras via WiFi, så att den kan anpassa sig efter elpriset och köra mest när elen är billigast.

Har ni några rekommendationer eller egna erfarenheter av bra värmepumpar av exempelvis Mitsubishi och Vaillant

Vad jag vet är det väldigt få modeller idag såsom NIBE som faktiskt kan jobba mot el-priset. Om man är datatekniker går det visst att koppla upp Mitsubishi Ecodan som verkar ge mycket för pengarna men de har också fått kritik för bullrig utedel så man ska inte vara ljudkänslig då. Tycker du ska ta in många olika offerter och helst med energiberäkning också. Finns ganska många fabrikat och modeller som passar när man bor långt söderut.

J Josth skrev:
Vad jag vet är det väldigt få modeller idag såsom NIBE som faktiskt kan jobba mot el-priset. Om man är datatekniker går det visst att koppla upp Mitsubishi Ecodan som verkar ge mycket för pengarna men de har också fått kritik för bullrig utedel så man ska inte vara ljudkänslig då. Tycker du ska ta in många olika offerter och helst med energiberäkning också. Finns ganska många fabrikat och modeller som passar när man bor långt söderut.
Nu är jag ingen datatekniker, men är det möjligt att koppla Tibber till en värmepump? Jag använder redan Tibber eftersom jag har en elbil

R Rooolle skrev:
jag vet är att Nibe blir för dyrt.
Hur vet du det?
R Rooolle skrev:
den ska ändå vara driftsäker och effektiv
Det är två egenskaper som det kostar att tillverka
R Rooolle skrev:
Ett krav jag har nu när det mesta ändå är digitaliserad är att värmepumpen ska kunna styras via WiFi, så att den kan anpassa sig efter elpriset och köra mest när elen är billigast.
Att klara dessa krav kostar oxo att utveckla och tillverka.
Men i det långa loppet kommer du spara pengar varje dag under väldigt många år. I det perspektivet finns det en stor poäng att välja känd kvalitet. Helst med utveckling och tillverkning i Sverige. Levererat av en lokal leverantör med lång erfarenhet av det valda märket. För då finns kunskapen, servicen och reservdelarna lättillgängliga.
Varje dag/månad/år extra innan VPn behöver bytas sparar stora pengar...
R Rooolle skrev:
Jag vill gärna hitta ett prisvärt alternativ med bra prestanda och låg energiförbrukning.
Vad menar du med prisvärt? Billigast i inköp? Eller bäst totalekonomi.. Alltså lägst kostnad för inköp, installation, service och reservdelar under dess livslängd?
R Rooolle skrev:
rekommendationer
NIBE
R Rooolle skrev:
eller egna erfarenheter av bra värmepumpar
av erfarenhet vet jag att det fungerar som du önskar. Dessutom kan dess firmware uppdateras (automatiskt om man vill) över nätet, vilket gör att den inte blir omodern lika fort som övriga.

Exakt vad som gäller för varje modell idag behöver du kolla själv. Av Mitsubishi och Vaillant har jag tyvärr inte samma erfarenhet.

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
O O skrev:
Att klara dessa krav kostar oxo att utveckla och tillverka.
Men i det långa loppet kommer du spara pengar varje dag under väldigt många år. I det perspektivet finns det en stor poäng att välja känd kvalitet. Helst med utveckling och tillverkning i Sverige. Levererat av en lokal leverantör med lång erfarenhet av det valda märket. För då finns kunskapen, servicen och reservdelarna lättillgängliga.
Varje dag/månad/år extra innan VPn behöver bytas sparar stora pengar...
O O skrev:
Av erfarenhet vet jag att det fungerar som du önskar. Dessutom kan dess firmware uppdateras (automatiskt om man vill) över nätet, vilket gör att den inte blir omodern lika fort som övriga.

Exakt vad som gäller för varje modell idag behöver du kolla själv. Av Mitsubishi och Vaillant har jag tyvärr inte samma erfarenhet.

Jag läste precis:
"MELCloud (Wi-Fi-styrning):
Om du använder MELCloud, Mitsubishi Electrics molntjänst, kan din värmepump få automatiska firmware-uppdateringar via internet. Detta kan göras utan att du behöver göra något, så länge värmepumpen är ansluten till internet."

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.