Du kan ju köpa ett dyrt och fint handsmitt knivblad och tälja dig ett eget handtag.

A
jac skrev:
Du hittar kanske något av intresse via denna sidan: [länk] Där finns en lista med länkar också som kanske kan ge något.
Tack, lite intressant läsning fanns det.

79:an skrev:
Du kan ju köpa ett dyrt och fint handsmitt knivblad och tälja dig ett eget handtag.
Nu har jag bestämt mig för att det får bli en beställning från Mr Ingram.

Jag har funderat på att göra en egen kniv också, och det kanske blir aktuellt i väntan på Gene's kniv som tar ca ett halvår att få eftersom dom görs på beställning. Fast jag nöjer mig nog med ett schyst köpeblad till första hemmabygget, typ Fjällknivens BF1.

Hej
Eftersom ämnet i denna tråd ligger mig mycket varmt om hjärtat tänkte jag att jag skulle dela med mig av några bilder på knivar som jag har gjort hemma i min vrå.
Knivbladet i den 3:die kniven är tillverkat av just Gene Ingram som nämndes högst upp i posten.

53.jpg47.jpg40.jpg46.jpg

Knivar och knivtilverkning är en oerhört roligt sysselsättning och jag berättar och förklarar gärna mer om det är någon som har frågor.

Ett ställe med många knivar, ficklampor och multiverktyg är http://www.toolshop.de/
Jag har handlat där under de senaste 10 åren och kan bara rekommendera siten.

Hej här är en fin länk till en svensk kille som gör div saker även specialbeställningar. Han gör väldigt fina stämjärn

http://www.djarv.se/

Mvh Pär H

Hej ACME
Vad kostar ingram knivarna?
Vilken modell har du bestämt dig för?

Jag är kanonsugen på en kniv, kanske sambeställa?

N
hur skulle det vara med sog knivar

Lite andra knivar???

Det går lika bra med en mora!?

• poster_large.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIVPromoPic.jpg
    Skapa konto
Hej JDK. Det var verkligen fina knivar du gjort. Gillar formen på bild 40.jpg bäst. Även om damaskerat stål är så grymt snyggt.
Har gjort ett par knivar i min yngre ungdom men går och laddar för att försöka ge mig på att göra en lite finare kniv nu. Älghorn ligger och väntar och jag har två bekanta som är svärdssmeder (professionella) som jag nog kan få hjälp med att göra ett damaskerat blad av. Har själv en drös knivar ligger. Det blir lätt så när man springer på något man tycker är snyggt och användbart till älg- och rådjursjakt. Gillar stålet i tyska Pumas knivar. Hårt, men håller skärpan. Av någon anledning är jag i likhet med Acme inte heller svag för lappknivsstuket.

A
CCPusher skrev:
Vad kostar ingram knivarna? Vilken modell har du bestämt dig för? Jag är kanonsugen på en kniv, kanske sambeställa?
Dom snittar nog runt $275. Se exempel på http://geneingramknives.blademakers.com/

Jag har inte kommit mig för att beställa någon än, och det dröjer förmodligen. När det väl blir dags så kommer jag att speca kniven så som jag vill ha den.

Däremot har jag skaffat en Fällkniven S1 och deras nya snabböppnande fällkniv PXL. Jag har provat ett antal olika modeller med "thumb studs" men ingen har varit så lättöppnad som PXL'en. Folk tror att det är någon form av springkniv som man sprätter runt med. Den är dyr, men riktigt tung och gedigen.

• s1green.jpg
  • pxl_hand.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.