Mors!
Hörde ett elektriskt knastrande ljud jag lokaliserade till under diskbänken efter att plockat bort trösklarna. Första spontana tanke var att kontakten satt lös. Testade trycka dit den men den satt som den skulle.
Det är en lägenhet 30-40-tal. Aldrig hört det här tidigare. Någon som har någon aning vad det kan vara? Är detta en kabel till spishällen?
Hörde ett elektriskt knastrande ljud jag lokaliserade till under diskbänken efter att plockat bort trösklarna. Första spontana tanke var att kontakten satt lös. Testade trycka dit den men den satt som den skulle.
Det är en lägenhet 30-40-tal. Aldrig hört det här tidigare. Någon som har någon aning vad det kan vara? Är detta en kabel till spishällen?
Dra ur sladdarna ur kontakterna och titta hur det ser ut. INTE bra om det knastrar från dem. Inget vidare ställe att försöka gör nått åt ev fel heller.
Bor som sagt i lägenhet och gick ner i källaren där jag också hörde knaster i ledningarna längs taket. Verkar inte bara vara hos mig detta knaster spökar. Märkligt.
Har dragit proppen till spisen så jag slipper ljudet så får jag ringa och höra efter imorgon vad nästa steg blir.
Har dragit proppen till spisen så jag slipper ljudet så får jag ringa och höra efter imorgon vad nästa steg blir.
Möss?
Ska bara vara att dra rakt ut.
Blir fundersam när du skriver att du hör knaster både i köket och i källaren under. Måste ju låta ganska rejält.
Blir fundersam när du skriver att du hör knaster både i köket och i källaren under. Måste ju låta ganska rejält.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 683 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 683 inlägg
Raderade men går inte att ångra efter rättning, så därför hamnar det fel kronologiskt:
Stiften kan ha svetsat fast pga glappkontakt och gnistbildning.
Förresten, vad är det för plastbitar som sticker ut en bit på vardera sidan av stickkontakten? Någon form av låsning?
Stiften kan ha svetsat fast pga glappkontakt och gnistbildning.
Förresten, vad är det för plastbitar som sticker ut en bit på vardera sidan av stickkontakten? Någon form av låsning?
Hur sannolikt är det att det är uttagen/kontakterna som knastrar om det nu är så att det knastrar i resten av huset också?
Kanske inte intryckt hela vägen och sen börjat gnistra och nu fastsvetsad.
Jag brukar alltid ge dessa ett vänligt men bestämt slag med knytnäven för att vara säker på att den är hela vägen in.
Jag brukar alltid ge dessa ett vänligt men bestämt slag med knytnäven för att vara säker på att den är hela vägen in.
Mycket riktigt hade det smällt ihop. Blev även glappt i en annan kabel under tiden elektrikern höll på som han bytte uttaget till med. Måste varit en riktigt slapp en som skruvat dit dessa.