Verkar ju inte som att det är skruvat in i steget från vangstycket, man kanske skulle pröva det, en lång jävel, förborrad. Sitter som en bult när man pillar bort träpluggen.enSAM skrev:
Spaljén är väl skruvad i vangstycket så försök lossa skruvarna där så du kan vika spaljén åt sidan för där bakom är det troligen en eller två skruvar som går genom vangstycket och in i trappsteget, dra åt skruvarna allt som går. På den andra sidan som är mot väggen får du ju inte tag i skruvarna annat än att ta ner trappen, borrar du förslagsvis fyra fem 10 mm hål i vinkeln mellan steget och vangstycket och slår in limmade träpluggar, går ju att göra även på andra sidan, då tror jag trappen blir tyst.
Bumpar lite och tänker att jag ska sätta igen trappan. Ska prova med några steg och se om det blir tyst innan jag går loss helt.
Angående spaljén fick jag till mig att den inte var bärande, men finns det någonstans man kan läsa sig till detta? Verkar ju som att det yttre vangstycket bara hänger lite, typ.
Angående spaljén fick jag till mig att den inte var bärande, men finns det någonstans man kan läsa sig till detta? Verkar ju som att det yttre vangstycket bara hänger lite, typ.
@Immobiluseless skrev:
Undrar samma sak, är det inte bra skruvlimma i detta fall ändå?
Tror jag läste nåt om att skruva rakt i sättsteget (horisontellt åt sidan) och sen skråskruva i plansteget ovanför?
Vad tror ni, ska man ”trycka upp” trappan innan man förstärker, eller tvärtom ska man låta någon stå på trappsteget medans man monterar? Trapptillverkaren tipsade mig om att låta någon stå på trappsteget när jag skruvade nederkant sättsteg i plansteget men det hjälpte ju tyvärr inte. Men kanske ändå ska göra samma sak nu. Men trappan låter som mest annars när det stått oanvänd.
Tänkte prova förstärka med stående 28x70mm vid röda sträck, då skruvlimmat.
Sättsteg och vagnstycke är furu och plansteg ek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lim bör man i alla lägen undvika!É ÉlPon skrev:@Immobil
Undrar samma sak, är det inte bra skruvlimma i detta fall ändå?
Tror jag läste nåt om att skruva rakt i sättsteget (horisontellt åt sidan) och sen skråskruva i plansteget ovanför?
Vad tror ni, ska man ”trycka upp” trappan innan man förstärker, eller tvärtom ska man låta någon stå på trappsteget medans man monterar? Trapptillverkaren tipsade mig om att låta någon stå på trappsteget när jag skruvade nederkant sättsteg i plansteget men det hjälpte ju tyvärr inte. Men kanske ändå ska göra samma sak nu. Men trappan låter som mest annars när det stått oanvänd.
Tänkte prova förstärka med stående 28x70mm vid röda sträck, då skruvlimmat.
Sättsteg och vagnstycke är furu och plansteg ek.
[bild]
Vid montering av sättsteg är det bättre att lyfta steget uppåt, innan man skruvar sättsteget.
Ok synd att jag lyssnade på ”snickaren” som jobbade för trapptillverkaren (onlinebutik).Immobil skrev:
Eftersom den låter allra mest på morgonen känns det som att den reser sig när den står oanvänd.
Knarrar inte främst, utan mer klonkande. Ibland blir det lite som en kedjereaktion att först låter det lite högst upp och sen när man kommer längre ner så klonkar det tillbaka högst upp (eller om det är när man går andra hållet). Vet inte om det säger nåt…?
Nu ska jag inte montera sättstegen utan förstärka dem där det inte är skruvat alls (röda strecken på bild). Men jag kanske ska trycka lite uppåt även då?.
Är det en L-trappa med frihängande vagnstycke ytterst, så får du inte bort knarret med att limma eller skruva någonstans. Det enda som kan hjälpa är ett stöd ner mot golvet i vinklen på L:et. Då pressar man upp trappen ca 1 cm och sätter en stolpe under vagntycket, det ska då vara en kil eller annat som förhindrar att stolpen på vagnstycket att glida uppåt. Det är inget onormalt med knarrande L-trappor, vagnstycket ytterst ger sig i infästningar och kan börja röra sig nedåt vid belastning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden