Byggahus.se

Knarrande trappa

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Kanske ligger i fel tråd nu men gör ett försök. Har sett åtskilliga trådstarter om liknande problem men mitt verkar vara i särklass unikt.

Jag har enligt bilderna en öppen trapp och varenda plansteg knarrar ordentligt när man går. Jag har en idé om att spaljén bidrar till det ljudet, det låter nämligen något från fästpunkten i bjälklaget på sidan.
    Steget i sig låter allra mest och gör man det stumt genom att sätta dit massa träspill mellan planstegen blir det knäpptyst. Men så kan man ju inte ha det!
    Stegen som sitter fast i vangstycket har ingen skruv man kan skruva åt, sitter med någon slags plan bult.

1. Är spaljén viktig, bär den trappan på något sätt?
    2. Hur får jag stumma steg utan att skråskruva eller stänga igen trappan?

Tack på förhand

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Spaljén har ingen som helst bärande funktion. Trappan i sig verkar heller inte underdimensionerad. Det mesta pekar på någon form av monteringsfel. Det sitter en minibalk under varje plansteg som ska styva upp. Det verkar finnas en glipa mellan plansteget och minibalken. Om det är så är det fel. Dessa två delar ska helst vara limmade till varandra.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Är inte den enbart till för att skydda små nyfikna barn från att krypa igenom? Som en barnskyddslist eller vad det kallas. Jag har också läst att det ska vara ett mellanrum (distansbricka finns) just för att det inte ska knarrar. Men du menar att det kan vara andra vägen runt också, dvs med lim dikt mot för att motverka knarr.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Minibalken under stegen är en barnskyddslist och den ska inte vara limmad. Kan TS ta en bild av den plana bulten?

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 2
    Här kommer bild (försökt gräva om det skulle varit hexagon-skalle men såg inget sådant)

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Det beror på planstegens dimensioner. Det kan vara en barnskyddslist och det kan vara en förstärkning. Är det en barnskyddslist ska den ligga med distans. Trappor utan sättsteg är känsliga. Det bästa är att först utesluta planstegens mått. Sedan kan man fundera över andra orsaker. Vad har planstegen för mått? Är det massivt trä?

7. P
    Medlem Nivå 2
    Stegen mäter 285x40x850. Ingen aning på träslag. Kan det vara nosen eller det svarta toppskiktet som nöter i vangen?

8. A
    Byggveteran · Nivå 6
    Allt som rör sig kan knarra, ju mer man styvar upp saker ju mindre rörelser har man som kan orsaka ljud
    Oavsett vad vi kallar listen under steget så limmar man och skruvar fast den i steget så minskar rörelsen.
    Det tystar kanske inte allt men kommer säkert att bli bättre.

9. J
    Medlem · Nivå 24
    De planstegsdimensionerna är fullt tillräckliga. En 100 kg person ger en nedböjning på 0,75 mm vilket är väl godkänt. Problemen sitter antagligen i planstegens infästning.

10. P
    Medlem Nivå 2
    Såg det här nu när jag kryper runt. Ser ut som att det släppt från ovanvåningen. I teorin är väl hela trappen sned nu?

11. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Börja med att lyfta upp vangen och fäst den i väggen eller bjälklaget. Skruvskallen i steget ser skadad ut.

12. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    De steg som knarrar, kan du åtgärda genom att skråskruva under stegen in i vangstycket. Använd för allt i världen inte lim!! Då får du problem.

13. P
    Medlem Nivå 2
    Är min kniv som är boven till skruvskallen. Skruva dit vangen får någon mer kunnig göra. Är bara gips på den sidan, och några reglar såklart.

14. P
    Medlem Nivå 2
    Alla knarrar, kan prova skråskruva lite, bara skriven gömmer sig i steget. Nu har jag ställt upp stegen enl bild och har svårt att tro att en skruv i sidorna ska få tyst på träet

15. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Försänk skruven, då syns den knappt.