Menar du att knarret upphör när du skruvar fast en lodrät pinne på det sättet?

Är det steget massivt trä? De flesta äldre trappor med trappnos av något ädelträ och linoleummatta på plansteget brukar väl ha en kärna av någon mjukare furu eller liknande som flexar ordentligt vid belastning. Undersöks lämpligast genom att mäta neeböjning genom lån av lämpligt tung familjemedlem och linjal (avstånd till steg under med och utan belastning)

Det är säkert furusteg med en eklist i framkant.

J justusandersson skrev:
Menar du att knarret upphör när du skruvar fast en lodrät pinne på det sättet?
Det upphörde en stund, började knarra igen på morgonen. och det sätt endast inspännt.

M myrstack skrev:
Är det steget massivt trä? De flesta äldre trappor med trappnos av något ädelträ och linoleummatta på plansteget brukar väl ha en kärna av någon mjukare furu eller liknande som flexar ordentligt vid belastning. Undersöks lämpligast genom att mäta neeböjning genom lån av lämpligt tung familjemedlem och linjal (avstånd till steg under med och utan belastning)
Vi kan ponera att steget sviktar för mycket. Vad har vi för åtgärdsmöjligheter? Min son kan gå utan problem men när stora pappa på 80kg kommer då ska det knarras.

Jag är i samma läge med min trappa så jag önskar att jag visste den ultimata lösningen. Har har hittills minskat knarr med en skruvlimmad regel under som styvar upp konstruktionen. Testat att skriva fast vissa steg underifrån och snett ut i vangstycket men likväl har jag lite knarr kvar. Mer skruv eller annat minskar det säker en aning men jag tror grundproblemen måste komma från flexande plansteg kombinerat med hur infästningen av plansteget är gjort.

i ditt fall skulle jag nog testat några steg att ersätta listen undertill med något skuvlimmat uppåt som styvar upp steget och sett vad det ger för resultat

Planstegen består nog av något sammanfogat material. Kanske är det en limning som släppt. Att utreda detta och eventuellt byta ut planstegen är en omfattande historia. Helst ska man då ta isär hela trappan. Därför kan det vara värt att pröva det som @myrstack föreslår att skruvlimma en regel på högkant under planstegen. Det bör räcka med 35x70 mm virke.

Limning av alla de slag, rekommenderas inte av ledande trapptillverkare!

• Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Jävla pisstrappa. Vad kostar det att byta ut skiten, 20 papp?

Har provat att skruvregla i underkant på steget dock 45x15 typ. Gjorde ingen skillnad men det kan ha varit jag som är oduglig på att skruva också. Tyckte ändå att den satt rätt hårt efteråt. Då satt den med skruv i båda vangerna och 2st under steget. Kanske bara ska sitta i steget utifall vangskruven bråkade lite.

Kan man anlita någon expert eller är det den här vägen man måste vandra? Dvs hemmamek eller byta ut stegen

Sista chansen:: Spraya 5:56 i alla fogar där du kan ana att knarret kommer ifrån.

Tyvärr hjälper det bara kortvarigt.

Immobil Immobil skrev:
Tyvärr hjälper det bara kortvarigt.
Det var lättvindigt avfärdat tycker jag, talar du nu av egen erfarenhet eller gissar du? Jag tycker att TS ska prova och se.

Spaljén är väl skruvad i vangstycket så försök lossa skruvarna där så du kan vika spaljén åt sidan för där bakom är det troligen en eller två skruvar som går genom vangstycket och in i trappsteget, dra åt skruvarna allt som går. På den andra sidan som är mot väggen får du ju inte tag i skruvarna annat än att ta ner trappen, borrar du förslagsvis fyra fem 10 mm hål i vinkeln mellan steget och vangstycket och slår in limmade träpluggar, går ju att göra även på andra sidan, då tror jag trappen blir tyst.

K Kurtivan skrev:
Det var lättvindigt avfärdat tycker jag, talar du nu av egen erfarenhet eller gissar du? Jag tycker att TS ska prova och se.
Jag har under mer än tio år konstruerat och sålt trappor.

• Gilla
  • Älska
murak och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag har under mer än tio år konstruerat och sålt trappor.
klart du vill han ska köpa en ny :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.