knarrande golv

240 läst  6 svar

1. D
    Medlem Nivå 7
    Håller på och renoverar och har tänkt att inte slita upp golvet men undrar om det finns tips på hur man får bort knarr ljud.

Trodde först att jag skulle få bort det genom att skruva igenom befintligt golv och ner till reglarna. Har nu skruvat 3 rader igenom och in i golvregel men upplevde inte att det blev bättre (kanske ska gå ner i cc från 30?). Gammal kåk från -69. Såg även nu att vissa skarvar inte ligger över reglar :(

Men om jag småller dit golvspån eller board över golvet kan det minimera knarret?

2. J
    Medlem · Nivå 16
    Det behövs en mycket mer utförlig beskrivning av hur ditt golv är byggt om du vill ha konkreta synpunkter. Dimensionsmått på alla ingående komponenter samt uppgift om spännvidd på bjälkar liksom c/c avstånd.

Ett hus från -69 är väl knappast gammalt i de här sammanhangen?

3. I
    Medlem Nivå 4
  4. D
    Medlem Nivå 7
  5. T
    Medlem · Nivå 9
    Knarret kan ju även bero på att några delar av regelverket rör sig i förhållande till varandra. Då räcker det inte att skruva fast utan hårdare.

Jag åtgärdade precis mitt köksgolv, det visade sig vara en kortling som var dåligt gjord, den var någon mm för kort i överkant och bara skråspikad med en spik. Dessutom låg den någon mm högt så golvspånet red på den. Så fort man gick någonstans på den spånskivan så knarrade kortlingen mot regeln. Nu är det tyst, men det tog mig två dagar att såga upp, fixa, sätta nytt spån och spackla (det var flytspacklat på spånet för säkerhets skull).

6. D
    Medlem Nivå 7
    Tack för alla bra svar, förstår att om man ska få det 100% bra så måste golvet väck och göras om. Men så kommer jag inte göra.

I köket sitter det en plastmatta på av någon form av spånskiva, cc mått på reglarna är allt ifrån 54 till 64. I mycket bra skick då förra husägaren hade täck den plastmattan med någon annan plastmatta :)

I vardagsrum och matsal är det parket på någon form av skiva, antagligen spånskiva. Här gnisslar det mer och lite knarr ljud. Provade även att skruva här rakt igenom parketen och underliggande skiva in i regeln och det blev skit bra. Kommer nog försöka mig på att skruva lite mer och se om det blir bra. Får jag bort all gnisselljus samt lite av knarret får det nog duga

För den som kanske läser här i framtiden så kom jag på att man kan använda en stark magnet för att lokalisera vart spikarna är och på så sätt hitta reglarna :)

7. I
    Medlem Nivå 4
    22mm

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: