För ett år sen byggde jag en liten låda som agerar trappsteg. Använde lite gammal bjälke och ett hyllplan i furu som jag betsade. Lådan är skruvad i väggen. Efter några månader så uppstod det knarr/gnissel när man går på den. Försökte då åtgärda med lite fler vinkeljärn vilket löste det men nu ljudet tillbaks.
Hur löser man det bäst? Trycka i trälim på alla ställen där trä går mot trä? Eller finns det något annat tricks?
Hur löser man det bäst? Trycka i trälim på alla ställen där trä går mot trä? Eller finns det något annat tricks?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är ju var friktionen uppstår så att det knarrar...
Skiljer det om du kliver till vänster, höger eller mitt på steget? Framkant/bakkant?
Det är ju något som sviktar och jag tänker att det är plansteget som inte är plant och gnider mot virket under någonstans.
Skiljer det om du kliver till vänster, höger eller mitt på steget? Framkant/bakkant?
Det är ju något som sviktar och jag tänker att det är plansteget som inte är plant och gnider mot virket under någonstans.
Ja det är främst typ i mitten. Steget är inte fäst i framsidan alls så det kanske glappar där då? Anledningen är att jag kan skruva bort frambiten och på så vis komma åt skruvarna i väggen. Kanske kunde lagt någon remsa skum mellan?T Testarn skrev:
Klicka här för att svara