1 096 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Knäpper och slår i nytt värmesystem
Hej!
Jag fick ett nytt värmesystem installerat för några månader sedan. Och det har knäppt och slagit som sjutton i rören.
Firman har varit här flera gånger men det har inte blivit bättre. Nu senast installerade de en sk knäpptank som jag har förstått är en vanlig lösning. Men inte heller det hjälpte. Vad kan vara felet som inte ens VVS-företaget lyckas lösa?
Jag fick ett nytt värmesystem installerat för några månader sedan. Och det har knäppt och slagit som sjutton i rören.
Firman har varit här flera gånger men det har inte blivit bättre. Nu senast installerade de en sk knäpptank som jag har förstått är en vanlig lösning. Men inte heller det hjälpte. Vad kan vara felet som inte ens VVS-företaget lyckas lösa?
Kan du berätta mer om vad du har för värmesystem? Är det golvvärme eller radiatorer, är rördragningen ny, är den gammal eller en blandning? Vad är det skapar värme, värmepump, fjärrvärme eller panna av något slag?
Hur hög är temperaturen på utgående vatten till värmesystemet? Ju mer du kan berätta om hur det är byggt desto bättre svar kan du få.
Hur hög är temperaturen på utgående vatten till värmesystemet? Ju mer du kan berätta om hur det är byggt desto bättre svar kan du få.
Allt är nytt, bergvärme inklusive nytt vattenburet värmesystem med radiatorer. Pumpen och rören till bad, dusch osv. är dock inte nytt.T Testarn skrev:Kan du berätta mer om vad du har för värmesystem? Är det golvvärme eller radiatorer, är rördragningen ny, är den gammal eller en blandning? Vad är det skapar värme, värmepump, fjärrvärme eller panna av något slag?
Vet inte vad temperaturen på utgående är men kan kolla i morgon.
Funderar också på storleken på knäpptanken, om det spelar någon roll? Har för mig jag har läst det någonstans. Det blev ännu värre efter den installationen…
Redigerat:
OK, så alla rör till värmesystemet är nya? Det som går till alla radiatorer? Hur är de dragna? Sitter de klamrade längs väggarna eller är de inbyggda i golv och väggar?
Kan ni identifiera varifrån knäppandet kommer?
Är bergvärmepumpen en som slår på och av bara eller är den frekvensstyrd?
Om det skickas ut väldigt varmt vatten till kalla rör så kan det bli knäppningar i rörklammer eller där rören ligger emot trä/betong om de är dragna i golv och väggar. Är det utanpåliggande rör som sitter i rörklammer/rörsvep och det är där knäppningarna uppstår så kan det hjälpa att släppa på dem så att rören kan expandera och krympa utan motstånd.
En "knäpptank" är ju tänkt att utjämna värmen i systemet så att det inte går ut lika varmt vatten när BVPn slår till utan att det först kommer lite mindre varmt vatten och gradvis ökar. Det ska ju göra att rören inte expanderar/krymper så snabbt och ger knäppningarna. Det betyder att om tanken inte är tillräckligt stor så kommer den inte jämna ut temperaturen tillräckligt mycket - men det borde VVS firman ha koll på och dimensionera efter det.
Om det skickas ut väldigt varmt vatten till kalla rör så kan det bli knäppningar i rörklammer eller där rören ligger emot trä/betong om de är dragna i golv och väggar. Är det utanpåliggande rör som sitter i rörklammer/rörsvep och det är där knäppningarna uppstår så kan det hjälpa att släppa på dem så att rören kan expandera och krympa utan motstånd.
En "knäpptank" är ju tänkt att utjämna värmen i systemet så att det inte går ut lika varmt vatten när BVPn slår till utan att det först kommer lite mindre varmt vatten och gradvis ökar. Det ska ju göra att rören inte expanderar/krymper så snabbt och ger knäppningarna. Det betyder att om tanken inte är tillräckligt stor så kommer den inte jämna ut temperaturen tillräckligt mycket - men det borde VVS firman ha koll på och dimensionera efter det.
Tack snälla för svar. Ja precis, rören är nya och det är utanpåliggande rör med klamrar. Knäppandet kommer från flera ställen, låter både som klackljud (klamrar) och metalliskt (själva rören).T Testarn skrev:OK, så alla rör till värmesystemet är nya? Det som går till alla radiatorer? Hur är de dragna? Sitter de klamrade längs väggarna eller är de inbyggda i golv och väggar?
Tror bergvärmepumpen slår på och av men hur vet jag det säkert?
Knäpptanken är på 35 l, om den informationen säger något. Huset är 150 kvm.
Vad är det för BVP? Märke och modell så kan man kolla upp vad det är för typ av pump.
Vi har en BVP på 12 kW och ett hus på ca 200 kvadrat med lite blandat radiatorer och golvvärme så vi har rätt hög temperatur ut från pumpen. Från början var det bara radiatorer men med ut- och ombyggnad har vi mer golvvärme än radiatorer. Från början hade vi också en del knäppningar som mest kom från rören som låg inbyggda i bjälklaget och fick installera en knäpptank.
I vårt fall är den på 100 liter och vår leverantör sa att vi eventuellt kunde ha en 75-liters men inte mindre med hänsyn till våra förutsättningar. Det fanns plats för den större och det var en väldigt liten extrakostnad så vi valde den större och det löste våra problem i kombination med att vi släppte på ett par rörsvep.
En 35-literstank låter litet, men det handlar ju om total volym på systemet, framledningstemperatur, rörsystemet och allt sådant och där borde ju er leverantör ha koll.
Vi har en BVP på 12 kW och ett hus på ca 200 kvadrat med lite blandat radiatorer och golvvärme så vi har rätt hög temperatur ut från pumpen. Från början var det bara radiatorer men med ut- och ombyggnad har vi mer golvvärme än radiatorer. Från början hade vi också en del knäppningar som mest kom från rören som låg inbyggda i bjälklaget och fick installera en knäpptank.
I vårt fall är den på 100 liter och vår leverantör sa att vi eventuellt kunde ha en 75-liters men inte mindre med hänsyn till våra förutsättningar. Det fanns plats för den större och det var en väldigt liten extrakostnad så vi valde den större och det löste våra problem i kombination med att vi släppte på ett par rörsvep.
En 35-literstank låter litet, men det handlar ju om total volym på systemet, framledningstemperatur, rörsystemet och allt sådant och där borde ju er leverantör ha koll.
Det är en Calibra Eco 8 och totalt 14 radiatorer.T Testarn skrev:Vad är det för BVP? Märke och modell så kan man kolla upp vad det är för typ av pump.
Det ser ut att vara en frekvensstyrd BVP så jag gissar att det kan påverka hur stor knäpptank man behöver, men jag är ingen expert på området så jag hoppas att det kommer in någon annan som kan mer om dimensionering och projektering av värmesystem som kan säga något klokt.
Om du inte får mer svar här som hjälper dig med ditt problem så kanske Värmepumpsforum (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php) kan vara en plats att fråga. Webbdesignen lämnar lite att önska men där finns engagerade och kunniga medlemmar som kan svara på frågor.
Om du inte får mer svar här som hjälper dig med ditt problem så kanske Värmepumpsforum (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php) kan vara en plats att fråga. Webbdesignen lämnar lite att önska men där finns engagerade och kunniga medlemmar som kan svara på frågor.
Tack snälla för ditt engagemang och dina svar.T Testarn skrev:Det ser ut att vara en frekvensstyrd BVP så jag gissar att det kan påverka hur stor knäpptank man behöver, men jag är ingen expert på området så jag hoppas att det kommer in någon annan som kan mer om dimensionering och projektering av värmesystem som kan säga något klokt.
Om du inte får mer svar här som hjälper dig med ditt problem så kanske Värmepumpsforum ([länk]) kan vara en plats att fråga. Webbdesignen lämnar lite att önska men där finns engagerade och kunniga medlemmar som kan svara på frågor.
Har aldrig haft några problem med knäppningar, antagligen beroende på att jag har en 500liters "knäpptank" som volymförstorare, men, om en normalstor knäpptank inte fungerar, borde man inte fundera på hur rören till radiatorerna är installerade? Har man frångått normala metoder för rördragning etc?
Klicka här för att svara