2 056 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Knäpper i huset när det regnar?
Hörde idag att det knäppte ett par gånger i väggen inne på bottenvåningen idag när det regnade ute.
Lät precis som när vi duschar eller tvättmaskin tömmer på övervåningen, men då knäpper det för att rören vidgar ut sig när varmvatten forslar i dem, de första minuterna. Å detta har pågått i många år, så där borde en ev vattenskada varit upptäck om det inte var rören.
Jag har ett gammalt hus från 1800 talet som knäpper och knakar en del, men jag har inte reflekterat över det här knäppande ljudet vid regn. Kan det vara en läcka utifrån eller är det väderomslaget att det plötsligt blivit kyligare väder å fuktigt i samband med regnet?
Huset rör sig en del under året har jag märkt, timmerhus är det. Och det är med anledning av sin ålder lite snett här och var
Lät precis som när vi duschar eller tvättmaskin tömmer på övervåningen, men då knäpper det för att rören vidgar ut sig när varmvatten forslar i dem, de första minuterna. Å detta har pågått i många år, så där borde en ev vattenskada varit upptäck om det inte var rören.
Jag har ett gammalt hus från 1800 talet som knäpper och knakar en del, men jag har inte reflekterat över det här knäppande ljudet vid regn. Kan det vara en läcka utifrån eller är det väderomslaget att det plötsligt blivit kyligare väder å fuktigt i samband med regnet?
Huset rör sig en del under året har jag märkt, timmerhus är det. Och det är med anledning av sin ålder lite snett här och var
Knäppte det vid en innervägg eller yttervägg? Vid ytterväggen kan det ju vara något som droppar från ett bleck eller bara att det rinner längs fasaden och droppar "lossnar" längs vägen och träffar fasaden igen. Det kan även droppa inne i skorstenen, det har jag hört I mitt eget hus när det regnat kraftigt och det rinner inne i skorstenen, droppar och träffar botten på rökkanalen.
Oki! Tack, det är yttervägg vid skorsten. Om det uppstår igen ska jag försöka lokalisera om det är i skorsten eller väggen. Men det låter inte som droppar utan mer knäpper, och inte hela tiden när det regnade utan lite då och då under skyfallet.M Maalkl skrev:Knäppte det vid en innervägg eller yttervägg? Vid ytterväggen kan det ju vara något som droppar från ett bleck eller bara att det rinner längs fasaden och droppar "lossnar" längs vägen och träffar fasaden igen. Det kan även droppa inne i skorstenen, det har jag hört I mitt eget hus när det regnat kraftigt och det rinner inne i skorstenen, droppar och träffar botten på rökkanalen.
värmespänningar...ytterst vanliga i äldre hus...
Kan också förekomma där ytterpanelen bytts ut
mot plåtfasad.
Kan också förekomma där ytterpanelen bytts ut
mot plåtfasad.
Klicka här för att svara