Hej!

Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp. Jag har ett Electrolux kylskåp som är drygt 6 år. För 1 vecka sedan så började det komma ett ljud från kylskåpet. Det låter ungefär som när det kommer en droppe i taget i diskhon, klickande ljud. Det kommer i samband med att något startar upp, jag tror det är kompressorn. Det ljudet har varit från början (kompressorn?). Då kommer detta klickande/droppliknande ljud, varar ca. 30-45 sekunder. Sista klickarna är svagare. Sedan kan det dröja tills det börjar igen.
Kan det vara ett relä som slår till? Jag vet att kylskåp kan ha konstiga ljud, kanske blir det mer desto äldre det är.
Jag hör detta ljud extra mycket på natten, då jag har en bäddsoffa några meter från kylskåpet, det är öppen planlösning.
Om det är ett relä som behöver bytas, är dom dyra?
Jag tänker kontakta Electrolux för ett teknikerbesök.

Med vänlig hälsning

Pelle

Om kylskåpet håller temp. så är där nog inget elektriskt fel på det.
Kan du inte lyssna dig fram till var ljudet kommer från?
Kanske kondensvatten som droppar någonstans.

Ibland kan en knuff eller stöt på skåpet få bort missljud.

Hej!

Inga problem med temperaturen.
Har dragit fram kylskåpet, kan tyvärr inte lokalisera var det kommer från. Har tryckt och knuffat runt om.
Inget som droppar.
Kanske det har med kondensorn att göra?

Med vänlig hälsning

Pelle

Om du kan hitta PNC-numret på kylskåpet så finns det duktiga tekniker på forumet som kanske kan komma med något felsökningsförslag för ditt skåp.

E etompau skrev:
Om du kan hitta PNC-numret på kylskåpet så finns det duktiga tekniker på forumet som kanske kan komma med något felsökningsförslag för ditt skåp.
Hej!

PNC nummer: 927150640.

Med vänlig hälsning

Pelle

P
det är ett stort problem med fläkten i dessa kolla att den snurrar när dörren är stängd

• Gilla
etompau
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är ett stort problem med fläkten i dessa kolla att den snurrar när dörren är stängd
Hej!

Hur kollar man fläkten ner dörren är stängd?

Med vänlig hälsning

Pelle

Sätt fingrarna mellan dörrlisten och skåpet så du får en öppen ficka i listen med hjälp av handen, så stänger du dörren till 95%. Har du lampa där i så märker du att den slocknar. Då brukar fläkten dra igång direkt

En magnet kan ju fungera det med

Hej!

Tack så mycket för alla tips.

Med vänlig hälsning
Pelle

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.