Hej, mitt första inlägg på detta grymma forum:)

Vi har just köpt vårt första hus och genast sätter ju funderingarna på en öppen spis igång...
Nu har vi direktverkande el och en luftvärmepump som fungerar bra men det skulle vara skönt att ha en i vardagsrummet på kvällarna, speciellt nu i vinter...
Vi kommer från en lägenhet där vi haft 25 grader inne året runt (ovanpå tvätt/torkstuga).

funderingarna har gått från en vedspis till en pelletskamin nu på sistone
Det som tar emot är installation av skorsten då vi har en övervåning.
Jag hittade den skorstenslösa KMP Mysinge som jag läst lite blandat om.

Hur är dom egentligen?

Har sökt en del men inte lyckats bilda en riktig uppfattning om jag vågar köpa den.

http://www.ariterm.se/96_KMP_Mysinge

Någon som kan bidra med lite erfarenheter?
Eller finns det några bra alternativ till denna?

Nja, skorsten slipper du nog inte ifrån, även om du kanske kan
dra ut den genom väggen i stället för upp genom taket.

Sedan är jag lite tveksam till "mysfaktorn" med en pelletskamin.
Det blir väl lite som att titta på en marschall,
inte direkt någon glödbädd där lågorna leker.
Och så surrar det väl hela tiden från matningen.

Men det kanske också kan ha sin tjusning.

//KoW

Skorstenen kan ersättas med "Drag" som är en fläkt som sitter på ytterväggen och suger ut röken ur Mysinge eller den nya ,"lilla frö". Fungerar hyfsat numera men vad värre är så är service från kmp:s sida lika med noll och man är hänvisad till kunnandet hos den som sålt kaminen,vilket kan ha mycket stora variationer då även han har svårt att få nån support från kmp. Ta hellre en vedeldad kamin så har du mysfaktorn och det är inte så besvärligt som du tror att montera en skorsten.

Att såga, köra hem, hugga, bära hem massa ved som skräpar ner är inte heller en sån stor mysfaktor :)
Jag tänkte komma ifrån detta, bara att städa ur kaminen och fylla på pellets ett par ggr/vecka.
Samtidigt så kanske man inte gå upp och elda kl 7 på mogonen.
Med en KMP kamin så kan man ju schemalägga att den startar på mornar och kvällar mm.

För mej är mysfaktorn värmen och elräkningen, inte att titta på elden.
Men är servicen och supporten undermålig så får jag kanske se över min idé och köra på vedvarianten.

• Gilla
Pete G.
  • Laddar…
Om du är ute efter en pelletskamin med mysfaktor (dvs fin lågbild) kan jag rekommendera HWAM Elements. Vet inte om det finns kvar i sortimentet men det är en helt manuell kamin (dvs ingen fläkt eller skruv) så den är tyst. Dock kan man ju inte ställa något klockslag som den ska gå igång. Det går fint att ställa effekten.

En pelletskamin är nog totalt sett enklare än vedeldad dito, tycker jag iaf.

Jag hittar ingen pelletskamin hos HWAM Elements...

Vet du vad modellen heter/hette?

Zvenne skrev:
Jag hittar ingen pelletskamin hos HWAM Elements...

Vet du vad modellen heter/hette?
Om den inte finns på HWAMs sida finns den nog inte kvar i sortimentet. Vi köpte vår HWAM Elements 2008. Märket är HWAM och modellen Elements. Köpte den hos Mariebergs kakelugnsmakeri i Uppsala.

Finns det ingen som har en KMP pellets kamin hemma som vill dela med sej lite erfarenheter?
Såg en artikel på Vi i Villa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.