Jag har en diamantsågklinga till min Festool sänksåg. Klingan var ingen billig grej (850 SEK) och jag har använt den till cementskivor (minerit, cembrit) med utmärkt resultat.
Det jag funderar på är om man kan kapa klinkers och kakel med klingan eller är man hänvisad till kap/flex eller kakelsåg?

Klingan var dyr och jag vill inte gärna bränna klingan på en test utan att fråga först.

Det jag ser framför mig är möjligheten att kapa klinkersplattor (30x60) på längden då väggarna är rejält ur vinkel.

Diamanten lär ju klara av det. Står det inget på Festools hemsida?

Till vinkelslipen har jag en Boschskiva som är gjord för keramik och tegel och sten. Minns inte om den klara kakel, men det måste den rimligen göra, för jag har sågat hur mycket tegel med den som helst utan att märka någon förslitning.

Nackdelen med kap är att det är lite på frihand, med Festool kan jag kanske använda mig av skenan och få skarpa kapningar då det är större plattor (ex 60 cm).

Helt sant, och jag menade egentligen inte att man skulle använda det istället, det var mer för jämförelse av diamantskivors generella hållfasthet.

vilket sågblad är det du tänker använda?

Skall kolla upp klingan, men det var (hoppas jag till det priset) ingen hobbyklinga. Den är efter att ha sågat många meter cembrit fortfarande som ny.

Nån hobbygrej är det knappast om det är en Festool.

hittar ingen lämplig klinga till ts55an hos festool iaf...

• Gilla
Phanneteg
  • Laddar…
Lägsta varvtalet på sågen borde vara lämpligt. Vanliga kakelsågar är väl lågvarviga?

Borde funka utan vatten tyckar jag.

Lagavulin

Jag läste om någon som sågade granitbänkskivor med TS55:an och diamantklinga. Var det någon här på forumet?

Hittade kartongen till klingan.
Midhage elektropläterad diamantklinga, artnr 953160
"Snabba och rena snitt i plast och glasfiber, mjuka tegel- och keramikmaterial, mjuk natursten, rensning av fogar mellan kakel m.m"

Verkar som klinkers är för hårt, men viss typ av kakel kan fungera.

Kanske finns andra klingor för klinkers?, midhages (www.midhage.se) hemsida var inte klar överallt.

mattiasp skrev:
Jag läste om någon som sågade granitbänkskivor med TS55:an och diamantklinga. Var det någon här på forumet?
Vet inte om det har varit uppe här, men det har i varje fall diskuterats på FOG (tex detta inlägg).

ClasseClas
mattiasp skrev:
Yes, det var TorSten eller ThorSten. Vet inte om han hängde med i konverteringen till vbulletin, så jag gissar att det är ett tag sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.