28 132 läst ·
14 svar
28k läst
14 svar
Klisterrester på bänkskiva-hur ta bort?
Vi har satt in högblanka laminat bänkskivor i vårt nya kök. Under den lösa skyddsplasten satt också en självhäftande skyddsplast.
När vi tagit bort den blev en lätt klibbig yta av klister kvar. :-[
Trots upprepade behandlingar av bla VIM och Yes flytande diskmedel är den klibbiga ytan kvar på nästan hela skivan.
Någon som har en dunder kur? Kan man använda en scotch brite svamp utan att repa den högblanka ytan?
Tacksam för snabba tips!!
Ljunghed
Trots upprepade behandlingar av bla VIM och Yes flytande diskmedel är den klibbiga ytan kvar på nästan hela skivan.
Någon som har en dunder kur? Kan man använda en scotch brite svamp utan att repa den högblanka ytan?
Ljunghed
Dunderkur: AcetonLjunghed skrev:Vi har satt in högblanka laminat bänkskivor i vårt nya kök. Under den lösa skyddsplasten satt också en självhäftande skyddsplast.
Ljunghed
Håller med... använd inte aceton och def. ingen scotch-brite, den högblanka laminaten är tyvärr väldigt känslig :-/jennypenny skrev:
Prova T-röd eller kanske sånt där klisterborttagningsmedel, kanske limtvätt funkar.... men vad du än väljer för kemiskt medel prova för allt i världen på 'osynligt' ställe först.
MVH/Christina.
Tack för alla svar!!!
Jag tänkte bara städa undan lite verktyg och skruvar i köket innan jag letade upp acetonet och precis när jag torkat och putsat upp hällen som vi installerade igår, kom jag på den brillianta
idén om jag att jag kunde prova medlet vi använder till den...Det borde ju vara lindrigare än tex aceton eftersom det inte repar hällen!
Jag spred ut medlet över bänkskivan med hushållspapper och lät det dra i några minuter, sen tog jag bort det med nytt hushållspapper tills allt var borta. Drog sen några varv med en blöt trasa, och vips!! allt klister borta med en gång!!!
Inte blev det några märken heller. Skönt. Sen är det kanske inget man använder så ofta.. Sen räcker det nog bra med en våt trasa och lite diskmedel för att få bort allt som kommer hamna där!!
Tack ändå för att ni funderat på alla möjliga varianter att få bort eländet med!!
Ljunghed
Jag tänkte bara städa undan lite verktyg och skruvar i köket innan jag letade upp acetonet och precis när jag torkat och putsat upp hällen som vi installerade igår, kom jag på den brillianta
Jag spred ut medlet över bänkskivan med hushållspapper och lät det dra i några minuter, sen tog jag bort det med nytt hushållspapper tills allt var borta. Drog sen några varv med en blöt trasa, och vips!! allt klister borta med en gång!!!
Inte blev det några märken heller. Skönt. Sen är det kanske inget man använder så ofta.. Sen räcker det nog bra med en våt trasa och lite diskmedel för att få bort allt som kommer hamna där!!
Tack ändå för att ni funderat på alla möjliga varianter att få bort eländet med!!
Ljunghed
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Håller med... använd inte aceton och def. ingen scotch-brite, den högblanka laminaten är tyvärr väldigt känslig :-/byggimpert skrev:
Prova T-röd eller kanske sånt där klisterborttagningsmedel, kanske limtvätt funkar.... men vad du än väljer för kemiskt medel prova för allt i världen på 'osynligt' ställe först.
MVH/Christina.[/quote]
Det där får du förklara för mig varför det är olämpligt att använda aceton på fabricerad, pressad, härdad laminering
använd casco limtvätt som finns att köpa på nordsjö...det finns inget som slår det..det skall dock vara av den lösningsmedelbaserade typen och inte den miljövänliga. 
limtvätt kan lösgöra färg om man gnuggar hårt men det är ju inte i koncentrerad form utan lite mildare typ.. som även finns i miljövänlig version utan aceton dock inte lika effektiv...klarar en bänkskiva inte detta så är det ju skandal.. designen blir ju dock viktigare än funktionen i många fall tyvärr 
Det låter helt otroligt att högblankt laminat skulle va så känsligt, vi talar bänkskivor i ett kök - right? Aceton funkar - fasthåller vid det fortfarande. Även tri ;-)
Iofs finns det ju 'visningskök' ocvkså och all mat värms i mikron ;-)
Iofs finns det ju 'visningskök' ocvkså och all mat värms i mikron ;-)
Klicka här för att svara