Kraftuttag axel rör sig fritt men inget driv någon som har sprängskiss på brigg & station med 13mm axel ut på sidan.
 
Har det hänt nåt primärt i drivningen så finns det en stor chans att det är svårt med delar annat än beg. Briggs slutade med dylika motorer för länge sen och reservdelarna troligen likaså.
 
jag har just en sån motor sparad för detta ändamålet
det blev brist på delar för 25 år sedan
 
Korkad fråga kanske, ser ingen bild. Är det drivningen på framhjulen, och i så fall vilken Klippo är det ?
 
R RobbanMar skrev:
Korkad fråga kanske, ser ingen bild. Är det drivningen på framhjulen, och i så fall vilken Klippo är det ?
Klippo kompakt med uppsamlare driv fram vänster sida .
 
R RobbanMar skrev:
Korkad fråga kanske, ser ingen bild. Är det drivningen på framhjulen, och i så fall vilken Klippo är det ?
Jag uppfattar saken som att axeln som kommer ut ifrån motorn snurrar fritt och tappat kontakt med något inne i motorn?
 
S Stefan1972 skrev:
Jag uppfattar saken som att axeln som kommer ut ifrån motorn snurrar fritt och tappat kontakt med något inne i motorn?
Japp
 
Om det är drevet eller liknande i motorn som är kass borde det gå att hitta sprängskisser. Finns för mina äldre Briggs 88 resp 89.
 
R RobbanMar skrev:
Om det är drevet eller liknande i motorn som är kass borde det gå att hitta sprängskisser. Finns för mina äldre Briggs 88 resp 89.
Som jag nämnde tidigare så är den här typen av drivning helt obsolete och briggs har inte haft delar på länge. Redan för 25 år sen var det svårt med delar enl tidigare inlägg och det stämmer nog med min minnesbild också. Men visst. Hittar man artikelnummer på delarna så kan man ju snubbla över surplus och ev nån fantast som gör delar idag. Ingen aning.

Nu vet jag inte om det stämmer men någon sade att den här motorn med drivning togs fram för den nordiska marknaden enbart. I övrigt så använde man remdrift som man gör idag.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Som jag nämnde tidigare så är den här typen av drivning helt obsolete och briggs har inte haft delar på länge. Redan för 25 år sen var det svårt med delar enl tidigare inlägg och det stämmer nog med min minnesbild också. Men visst. Hittar man artikelnummer på delarna så kan man ju snubbla över surplus och ev nån fantast som gör delar idag. Ingen aning.

Nu vet jag inte om det stämmer men någon sade att den här motorn med drivning togs fram för den nordiska
Tack! Jo läste ditt inlägg men inte så erfaren o just drivning rätt nära 0. Bytt drivrem på en Självgångare typ. På den sitter en Quantum Max, 88, o tyckte det såg ut som att drev gick att köra, svindyrt dock. Kan ha snurrat bort mig.

Hoppas det löser sig Bosse
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.