12 133 läst ·
54 svar
12k läst
54 svar
Klippare som klarar en smal transportgång?
http://www.worxlandroid.com/sv-SEGimbal skrev:
Visst, men det har jag gjort då jag har egen erfarenhet av smala passager. Det fungerar utmärkt med Landoid M 2.0.Mr_Smurf skrev:
Varför? Nu gäller detta slumpklippare.
1. Smart algoritm som styr dess rörelse.
2. Landroid M 2.0 är en mycket liten klippare vilket medför att den har större möjlighet att röra sig i sidled än en som är bredare.
3. Landroid M 2.0 är även en av de kortaste på marknanden och även detta gör den smidigare. Rent teoretisk så kan den vända på 60 cm. i bredd, just p.g.a. av sin smarta algoritm. Har faller t.ex. Julas och Rustas m.fl klippare bort då dessa är 60 cm breda och minst 70 cm. långa.
4. Som tidigare nämnts så kan t.ex. HQ och Gardena bli störda om guideslingan ligger för närma begränsningsslingan.
5. Bosch och kanske någon annan klarar säker detta men det är ingen slumpklippare. Bosch har haft så stora kvalitetsproblem så det är ingen klippare jag skulle köpa eller rekommendera någon att köpa, avbeställde min just p.g.a. av detta. Deras klippsystem är mycket smart men det hjälper inte när kvaliteten har så stora brister.
6. Stiga 127 är en lite klippare, även den kanske klara det, vet ej.
7. Exempel på hur Landroid rör sig. http://www.worxlandroid.com/sv-SE
Det behøvs inte, många Indgoer går dagligen igenom trånga passager. Sjelv har jag en passasje 6m lång och ca 1m bred. Det spelar ingen roll om den har en väsentlig större yta enn Landroiden, det som betyder nåt er hur långt den overkjør kanttråden.Mr_Smurf skrev:
Har man 30-35cm utanför kanttråden och 20-25 cm mellan trådarna vil den klara av en passasje på 1m. Men den vil endast klippa nær den kjør kantklipp. Hvis du vil ha klippt i passagen må trådarna ligge med et avstånd på ca 1m.
Denna Indegoen kjør i motbakke på en smal bro som svenger 90 grd. Videoen er inte en teknad reklamfilm från produsenten, men från en lykklig Indegoegare i Sverige http://www.youtube.com/watch?v=tvmNkJqcXjk&feature=youtu.be
En HQ tillhör visserligen inte lågprissegmentet men kommer inte ha några problem med TS plattgång. En bredd på 1.05 m är fullt tillräckligt då HQ:s klippare inte är begränsade till att gå mellan begränsningsslingorna utan även går över.
Eftersom plattorna inte behöver klippas blir det en ren transportsträcka när den följer guiden till det andra arbetsområdet.
Eftersom plattorna inte behöver klippas blir det en ren transportsträcka när den följer guiden till det andra arbetsområdet.
Har varit ute och gjort ett "vetenskapligt" test av HQ med korridorbredd på guideslingan satt till 0.
1 meter mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Inga problem, följer slingan och klipper även gången om den kommer mot den.
80 cm mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Inga problem, följer slingan och klipper även gången om den kommer mot den.
60 cm mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Fungerar inte alltid att följa slingan, efter drygt 3 meter så börjar den ibland klippa.
50 cm mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Fungerar inte, den följer slingan en bit sedan ger den fel utanför arbetsområde. Men instruktionsboken säger ju också att det måste vara mist 30 cm mellan begränsning och guide, i detta fall blev det 25.
1 meter mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Inga problem, följer slingan och klipper även gången om den kommer mot den.
80 cm mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Inga problem, följer slingan och klipper även gången om den kommer mot den.
60 cm mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Fungerar inte alltid att följa slingan, efter drygt 3 meter så börjar den ibland klippa.
50 cm mellan begränsningskabel, guideslinga mitt i. Fungerar inte, den följer slingan en bit sedan ger den fel utanför arbetsområde. Men instruktionsboken säger ju också att det måste vara mist 30 cm mellan begränsning och guide, i detta fall blev det 25.
Redigerat:
Men det vore kul att höra vilka passager en G-force klon klarar av från någon som har en istället för att spekulera.peternicklas skrev:
Jag är också tveksam till att den klarar det men utan att veta så vill jag inte spekulera.
Enligt instruktionsboken för g-force, meec och clipper så är minsta korridorbredd 2 meter i alla fall.
Redigerat:
Tianchen s510 klarar en smal passage utan problem då den går på slingan och samtidigt klipper när den byter område.
Min 25cm mellan kanttrådarna har jag provat mig fram till så en passage på totalt 1meter går fint.
Min 25cm mellan kanttrådarna har jag provat mig fram till så en passage på totalt 1meter går fint.
Jag följer tråden med spänning. Har forskat lite om Robomows två modeller MC300 och RC302. Blir lite fundersam eftersom det är angett i specarna till MC300 att den endast klarar en zon medan RC302 klarar två zoner. Dock faller RC302 bort eftersom den inte levereras med basstation. När jag läser installationsanvisningen till MC300 så framgår det att den klarar två zoner inställt via en app. Kan man lita på det eller har man gett ut en handbok för flera modeller utan att ange "OBS! Gäller ej MC300"?
Worx Landroid 2.0 verkar mycket smidig och var en klippare jag först hade tänkt mig. Dessutom är priset bra. Vad jag förstår har peternicklas fått sin att klara smala passager.
Sedan verkar ju även Tianchen klara passagerna enligt Drybear. Den klipparen är ju ännu billigare.
Nu är jag mer rådvill än någonsin!
Worx Landroid 2.0 verkar mycket smidig och var en klippare jag först hade tänkt mig. Dessutom är priset bra. Vad jag förstår har peternicklas fått sin att klara smala passager.
Sedan verkar ju även Tianchen klara passagerna enligt Drybear. Den klipparen är ju ännu billigare.
Nu är jag mer rådvill än någonsin!
Så du är övertygad om att Worx Landroid 2.0 klarar min passage, 4meter lång och 1.05 meter bred till den andra gräsytan?peternicklas skrev:Visst, men det har jag gjort då jag har egen erfarenhet av smala passager. Det fungerar utmärkt med Landoid M 2.0.
Varför? Nu gäller detta slumpklippare.
1. Smart algoritm som styr dess rörelse.
2. Landroid M 2.0 är en mycket liten klippare vilket medför att den har större möjlighet att röra sig i sidled än en som är bredare.
3. Landroid M 2.0 är även en av de kortaste på marknanden och även detta gör den smidigare. Rent teoretisk så kan den vända på 60 cm. i bredd, just p.g.a. av sin smarta algoritm. Har faller t.ex. Julas och Rustas m.fl klippare bort då dessa är 60 cm breda och minst 70 cm. långa.
4. Som tidigare nämnts så kan t.ex. HQ och Gardena bli störda om guideslingan ligger för närma begränsningsslingan.
5. Bosch och kanske någon annan klarar säker detta men det är ingen slumpklippare. Bosch har haft så stora kvalitetsproblem så det är ingen klippare jag skulle köpa eller rekommendera någon att köpa, avbeställde min just p.g.a. av detta. Deras klippsystem är mycket smart men det hjälper inte när kvaliteten har så stora brister.
6. Stiga 127 är en lite klippare, även den kanske klara det, vet ej.
7. Exempel på hur Landroid rör sig. [länk]