Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är endast ena sidan av kretskortet vi kan se på bilden.
Sitter det inga komponenter där (på sidan vi inte ser) minskar risken att det är något viktigt som kapas.

Är det någon trådlös funktionalitet i den där? Jag tänkte om "bygeln" i kretskortet skulle kunna vara en antenn (också).

Själv skulle jag börja med att försöka kolla om det är ett flerlagers kort, det brukar inte gå att se bara genom att kolla på kanten (jag brukar iaf inte kunna avgöra), utan jag brukar kolla efter vior, hur de är anslutna på olika sidor. Om en via har kontakt med ett plan på endast en sida eller ingen sida, så har den ju antagligen kontakt med något plan mitt i kretskortet.

Men om man konstaterat att kortet är mer än tvålagers, då är det inte gott att veta vad som döljer sig i de osynliga lagren, gissa går ju alltid ...
Antennen är en spriral synlig på andra sidan kortet.

Här är en produktbild på ungefär min modell från anra hållet

1776675704997.png

Min har dock en plint med 3 pins.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den har ju inte COM och NO

[bild]

Jag kanke missar något
En optokopplare jobbar lite annorlunda jämfört med ett relä.

Lite olika inkoppling beroende på om du tar NPN eller PNP-modellen.

1776675839855.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser att den finns i lager, med 20% rabatt hos m.nu.
Så....fram med bågfilen, blir spännande att följa, alltid intressant med ingrepp tycker jag.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
[
13th Marine 13th Marine skrev:
En optokopplare jobbar lite annorlunda jämfört med ett relä.

Lite olika inkoppling beroende på om du tar NPN eller PNP-modellen.

[bild]
Jag beställde NPN 12V Output, jag antar de menar input

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[

Jag beställde NPN 12V Output, jag antar de menar input
Nja, det är en härlig mix av terminologier.

Normalt sett använder man en NPN-transistor för att dra en signal låg mot jord, en PNP använder man för att dra den hög mot matningen istället.

Så ibland kallar man en utgång som drar något lågt NPN-utgång om den drar signalen låg.

I detta fall innebär det att du får den övre varianten i det schema jag länkade till tidigare.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fick hem NPN optoonkopplaren idag från aliexpress. Inte helt innovativt hur man ska koppla.

På insidan skippar man VCC och kopplar bara in + och - till matande 12V. På andra sidan kopplar man 3.3V DC från sensorn till out och input på sensorn till GND och lämnar VCC tom även på denna sidan.

När 12V går hög så sluter sensorn. Finnemang

Fått hem alla grejer från aliexpress.
Inte helt lätt få DC - DC CC modulen spotta ur sig 10 mAh vilket är bra och säker ström för ett 40 mAh batteri som kommer laddas några timmar per dag och där kretsen inte slår av när batteriet är fullt.

IMG_20260520_203115.jpg
Skapa konto

Ska man vara noggrann, och jag skriver för nöjes skull och folkbildning, men eftersom den har radio så är den (eller borde vara) tunead för "komplett" utförande. Det vill säga, när du förändrar jordplan och tar bort saker som påverkar det elektromagnetiska fältet, så hamnar radion rf path troligtvis ur tune. Det kan leda till allt ifrån en mer oclean signal som inte klarar lagkrav (etsi 300.220) eller att andra skumma effekter. Jobbade med en kund som dragit signaler under rf-modulen och därmed brutit jordplanet. Effekten blev kraftigt sämre radio, och ca 30 mA högre ström när den sände.

Men hade vi inte mätt hade vi nog inte märkt något så det är nog samma för dig :) kör hårt!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag klippte aldrig kortet. Optoomkopplaren fick plats där batteriet var :)

IMG20260523192119.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det här är lite trist att den ska rapportera batteri som noll när den går på ström via en LDO som jag antar inte matchar den interna resistans som sensorn förväntar sig från batteriet

Screenshot_2026-05-26-09-40-22-85_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Skapa konto

Gissningsvis inte så smart, utan går bara på batterispänning, och 3.3V motsvarar ett ganska tomt li-ion-batteri.

13th Marine 13th Marine skrev:
Gissningsvis inte så smart, utan går bara på batterispänning, och 3.3V motsvarar ett ganska tomt li-ion-batteri.
Fast det 14250 batteri som satt i mäter bara 3.140V och det rapporterades som 100 procent

Sensor + LDO drar ca 8 uA vid deep sleep. Och ändå är någon form a klocka vaken som vaknar med 12 timmar mellanrum.. Rätt coolt hur strömsnålt det är

1779871104993.png

IMG20260519193239.jpg
Skapa konto

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.