Claes Sörmland
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag har inget emot att klippa häck, måla staket, rensa grusgång mm. Jag ÄLSKAR trädgårdsarbete och jag ÄLSKAR min trädgård. Men jag är inte ett dugg intresserad av att sköta även min grannes trädgård. Det är hans d-a skyldighet. Man ska noga tänka efter vad man planterar INNAN man planterar det.
Varför i hela världen ska du sköta din grannes trädgård? Det hela är väldigt enkelt, du sköter marken som är inom din fastighetsgräns och där slutar det. Din granne sköter sin mark.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Såna som du ska inte "ge råd" i detta forum.

Du kan raljera om saken men du kanske inte förståelse hur mycket tid och energi som går åt om man har en granne som skiter I sina åtaganden.

Kan man inte ta hand om sina häckar ska man inte plantera dem, och gemensamma häckar i tomtgränsen fungerar bara så länge ursprungsägarna bor på fastigheterna.
Bidra med något själv istället för att censurera andra och gnälla på att jag skriver fel saker...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför i hela världen ska du sköta din grannes trädgård? Det hela är väldigt enkelt, du sköter marken som är inom din fastighetsgräns och där slutar det. Din granne sköter sin mark.
Exakt. Men det här handlade ju om när grannar inte sköter växter på SIN mark så att de växer in på MIN mark. Det är jag inte intresserad av att sköta heller.

Claes Sörmland
Exakt. Men det här handlade ju om när grannar inte sköter växter på SIN mark så att de växer in på MIN mark. Det är jag inte intresserad av att sköta heller.
Vare dig du är intresserad eller inte så får du ta det ansvaret för din fastighet. Och lagstiftaren har gett dig rätten att avlägsna rot och gren som tränger in på din fastighet från grannfastigheten om du tycker det behövs.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
H hapazard skrev:
Ja, det får han såklart fixa. Men annars får du väl vara nöjd med att han låter dig toppa häcken.
Klagar inte. Jag har klippt 40 meter lång, 3 meter hög granhäck 42 gånger.
Ville bara nämna hur det kan vara med grannar. Jag vill ha en snygg häck, grannen skiter I det.

Har man starka åsikter om hur grannens trädgård ska se ut så kan man sträcka ut en hand och hjälpa till...

Jo men här håller jag nog emotionellt med @Pellegnillot71 alltså om grannen helt plötsligt planterar något vilt växande längs tomtgränsen (typ en häck) så får jag ju helt plötsligt massa extraarbete som jag inte önskat mig. Det är ju samma om de tex skulle plantera en 50m syrenhäck längst gränsen, då står man där med rotskott som drar in och har man själv en odling där så man inte enkelt kan göra av skiten med gräsklippare så har man ju ett jäkla jobb med att dra skott.

Jag är fullt med på det juridiska att man inte kan hindra detta på något sätt eller kräva att grannen kommer in och river dessa skott/rötter men jag skulle fortfarande bli jäkligt sne. På samma vis tycker jag det är totalknas att TS tycker att grannen ska hålla efter TS häck och mur enligt TS högt ställda krav. Har TS krav på hur det ser ut från sin gräns mot grannarna får han väl anlägga något underhållsfritt mot grannarnas sida.

• Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vare dig du är intresserad eller inte så får du ta det ansvaret för din fastighet. Och lagstiftaren har gett dig rätten att avlägsna rot och gren som tränger in på din fastighet från grannfastigheten om du tycker det behövs.
Du lyssnar inte min vän. Jag VILL inte utnyttja min rätt att ta bort grenar som tränger in på min fastighet från grannen. Jag vill att grannen själv tar hand om det. Hur lyckas man med det?

Claes Sörmland
Du lyssnar inte min vän. Jag VILL inte utnyttja min rätt att ta bort grenar som tränger in på min fastighet från grannen. Jag vill att grannen själv tar hand om det. Hur lyckas man med det?
Det jag redogör för är att din vilja är körd på det juridiska planet, den skulle kräva en ändring av jordabalken gällande ansvaret för grenar som tränger över gräns. Du har alltså ingen rätt här utan sitter med ansvaret för din fastighet vare sig du vill eller inte.

Men på det sociala planer kan man ju alltid komma överens med sin växtlighetsägande granne om att klippa växtligheten när den tränger in på din tomt. Säkert en vanlig lösning på många håll och uppenbarligen en grund för grannfriktion av alla trådar här på BH att döma.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Jag förstår inte ditt svar! I första paragrafen skriver du en sak och i nästa skriver du tvärtom!

Claes Sörmland
Jag förstår inte ditt svar! I första paragrafen skriver du en sak och i nästa skriver du tvärtom!
I första stycket redogör jag från juridiken, vad du har rätt att kräva och har för ansvar enligt lagen som granne och fastighetsägare. I andra stycket redogör jag för det sociala spelet vad man medmänskligt kan komma överens om vid sidan av lagens ansvarsreglering och utmaningarna där.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Du kan inte tvinga en granne att hålla efter sin växtlighet på din tomt. Planterar grannen något så nära gränsen att det växer över på din sida är det trist för dig men som Claes skriver så kan man ju snällt fråga grannen men lagen har inga tvångsmedel du kan ta till för att få grannen att göra det på din fastighet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
T TypRätt skrev:
Du kan inte tvinga en granne att hålla efter sin växtlighet på din tomt. Planterar grannen något så nära gränsen att det växer över på din sida är det trist för dig men som Claes skriver så kan man ju snällt fråga grannen men lagen har inga tvångsmedel du kan ta till för att få grannen att göra det på din fastighet.
Det får väl bli koncentrerat hundpiss då....🙄

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.