P
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dem ser raka ut :)

Vet inte vad som blev fel innan nu körde jag på ögonmått mot hinkväggen och då föll alla bitar på plats. Bokstavligen hö hö hö

Som du säger Roland, det är sällan en platta är 100% lik den andra, och har man otur får man kanske ett paket som inte stämmer överens med ett annat och då kan det lätt springa iväg för en.
Ett alternativ är att lägga på frihand (utan distanser) För då går det att skjuta lite mer, och anpassa foger vs plattor.

Skönt att du är på spåret :)
Man kan ju lägga dem i fiskben, men kanske lite väl maffiga plattor...

Haha ja vad som var fel innan, är som du säger, skit samma, huvudsaken är att det kommer på plats och att du blir nöjd med resultatet.

Du får helt enkelt börja lägga och där efter hojta om där e några tankar :thumbup: ;)

P
Yes tackar för hjälpen allihopa. Återkommer med resultatet. Klinkern skulle ju på idag egentligen men aja, man får skapa tid efter jobbet :)

Det brukar gå hyfsat snabbt med de stora ytorna, det är mätandet och sågandes av övriga plattor som brukar vara lite bråkigare ;)

Thyro89 skrev:
Som du säger Roland, det är sällan en platta är 100% lik den andra, och har man otur får man kanske ett paket som inte stämmer överens med ett annat och då kan det lätt springa iväg för en.
Ett alternativ är att lägga på frihand (utan distanser) För då går det att skjuta lite mer, och anpassa foger vs plattor.
Avser du kantjämnheten ? Ja då kan det springa iväg.

Min kommentar gällde planjämnheten. Om plattan är något lätt bågformad kanske en halv eller en hel millimeter högre i ändarna (eller lägre) jämfört med mitten på plattan så kommer dessa ändar vara motsvarande högre mot intilliggande platta med dess mittdel. Detta blir i så fall inte bra med ett golv med för stor förskjutning av plattorna.
Om man lägger en sådan "ojämn" platta kant i kant med en annan lika ojämn platta så kommer man inte att uppleva ojämnheter såsom man gör om plattorna är förskjutna.

Svårt att förklara, hoppas ni fattar....:rolleyes:

P
Jag förstår vad du menar, att det blir en upphöjning i mitten av plattan, det finns väl säkert risk för det när det blir lite hemmabygge :/ men vi får väl hoppas på att alla är raka och fina som den verkade vara!? :)

Okej, nu e jag med på hur du menar Roland.

dane1986 skrev:
Jag förstår vad du menar, att det blir en upphöjning i mitten av plattan, det finns väl säkert risk för det när det blir lite hemmabygge :/ men vi får väl hoppas på att alla är raka och fina som den verkade vara!? :)
Det är ju lätt att kolla om du lägger ovansidan av plattan på en absolut jämn yta.
Om inte plattan ligger dikt an överallt utan den rider någonstans, ja då är plattan ojämn och lämpligast då är att minska förskjutning.
Det är ju onödigt att med öppna ögon bygga in ett fel som man sedan kommer att reta sig på i alla tider. :)

P
Jupp ska kolla på det. Felet borde ju elimineras med att lägga plattorna i raka led istället för att dem sicksackar sig? 1/3 kommer jag inte använda för då blir det 3 olika mönster :p

Angående fog så sa jag svart , vad skulle man annars ha, rent estetiskt? Dem vita plattorna kommer att ha vit fog

P
Mr_dan fiskben är lite overkill för min del haha har en hel källare att renovera måste bli klar med badrummet känner jag :D

Det hade ju varit otroligt mycket enklare att lämna sista varvet kaklet på väggen sätta golvet sedan sista varvet kakel, då behöver du inte kapa lika perfekta golvplattor speciellt nu när du måste kapa snett.. Men, men lite sent tips nu

Snailman
AndersMalmgren skrev:
Det hade ju varit otroligt mycket enklare att lämna sista varvet kaklet på väggen sätta golvet sedan sista varvet kakel, då behöver du inte kapa lika perfekta golvplattor speciellt nu när du måste kapa snett.. Men, men lite sent tips nu
Jag gjorde så, sen hade jag hårt klinker på golvet och mjukt kakel på väggen, så då kunde man kapa golvplattorna med vinkelslipen, då den kanten inte syntes då den sticker under väggplattorna en liten bit.

Precis, det var så jag menade att man döljer skäret under väggkaklet, då är det enbart vid brunn och tröskel man måste såga noga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.