20 310 läst ·
65 svar
20k läst
65 svar
Klinkers i badrum - hur börja?
Som du säger Roland, det är sällan en platta är 100% lik den andra, och har man otur får man kanske ett paket som inte stämmer överens med ett annat och då kan det lätt springa iväg för en.
Ett alternativ är att lägga på frihand (utan distanser) För då går det att skjuta lite mer, och anpassa foger vs plattor.
Ett alternativ är att lägga på frihand (utan distanser) För då går det att skjuta lite mer, och anpassa foger vs plattor.
Avser du kantjämnheten ? Ja då kan det springa iväg.Thyro89 skrev:Som du säger Roland, det är sällan en platta är 100% lik den andra, och har man otur får man kanske ett paket som inte stämmer överens med ett annat och då kan det lätt springa iväg för en.
Min kommentar gällde planjämnheten. Om plattan är något lätt bågformad kanske en halv eller en hel millimeter högre i ändarna (eller lägre) jämfört med mitten på plattan så kommer dessa ändar vara motsvarande högre mot intilliggande platta med dess mittdel. Detta blir i så fall inte bra med ett golv med för stor förskjutning av plattorna.
Om man lägger en sådan "ojämn" platta kant i kant med en annan lika ojämn platta så kommer man inte att uppleva ojämnheter såsom man gör om plattorna är förskjutna.
Svårt att förklara, hoppas ni fattar....
Det är ju lätt att kolla om du lägger ovansidan av plattan på en absolut jämn yta.dane1986 skrev:
Om inte plattan ligger dikt an överallt utan den rider någonstans, ja då är plattan ojämn och lämpligast då är att minska förskjutning.
Det är ju onödigt att med öppna ögon bygga in ett fel som man sedan kommer att reta sig på i alla tider.
Jupp ska kolla på det. Felet borde ju elimineras med att lägga plattorna i raka led istället för att dem sicksackar sig? 1/3 kommer jag inte använda för då blir det 3 olika mönster
Angående fog så sa jag svart , vad skulle man annars ha, rent estetiskt? Dem vita plattorna kommer att ha vit fog
Angående fog så sa jag svart , vad skulle man annars ha, rent estetiskt? Dem vita plattorna kommer att ha vit fog
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Det hade ju varit otroligt mycket enklare att lämna sista varvet kaklet på väggen sätta golvet sedan sista varvet kakel, då behöver du inte kapa lika perfekta golvplattor speciellt nu när du måste kapa snett.. Men, men lite sent tips nu
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag gjorde så, sen hade jag hårt klinker på golvet och mjukt kakel på väggen, så då kunde man kapa golvplattorna med vinkelslipen, då den kanten inte syntes då den sticker under väggplattorna en liten bit.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Precis, det var så jag menade att man döljer skäret under väggkaklet, då är det enbart vid brunn och tröskel man måste såga noga