Hej.

Har tänkt sätta in klinker och golvvärme i badrummet istället för den tråkiga plastmattan. Väggarna är det kakel på. Kan jag bara ta bort plastmattan och sen sätta in golvvärmen ,fuktspärra och klinkern därefter eller är det några måsten som jag glömt. Golvärmen får en elektriker installera.

Mvh simeo

Ja du måste ha klart för dig hur bjälklaget och underlaget ser ut. Är det tillräckligt bärigt för klinker?

det är betonggolv under

Är det i en källare gäller speciella riktlinjer, annars är du nog på rätt spår.

2:a våningen i lägenhet, några tips om hur man tar bort plastmattan enklast?

Tack för svaren förresten.

Hmm....

Är du säker på att du får göra sådana saker för bostadsrättsföreningen?

/pinebar

Flytspackel på elgolvvärmen innan klinker.

MathiasS skrev:
Ja du måste ha klart för dig hur bjälklaget och underlaget ser ut. Är det tillräckligt bärigt för klinker?
Måste fråga, när det är bärigt hurdant är det då? Måste man använda några särskilda bär som till exempel blåbär eller björnbär eller går det bra med vilka bär som helst?  ;)

Sorry, kunde inte låta bli...

För att klargöra ett par saker. Först och främst. Om golvbrunnen i ditt badrum är äldre än 1991 så måste denna bytas. För att byta denna måste du vidtala och eventuellt få tillstånd från din förening.

Nästa sak, jag fick en känsla av att du ville behålla de redan kaklade väggarna, och bara fixa golvet. Hoppas att jag missuppfattat saken, för så får man under inga omständigheter göra. Allt skall rivas ut och göras om från grunden nämligen, men det hade du säkert redan klart för dig.

Lycka till! :)

Tänkte visserligen lägga kakel på kakel på väggarna. Då är frågan om det funkar. Golvbrunnen är från 98.

Mvh simeo

Det du då förutsätts veta är att fuktspärren verkligen är intakt i väggarna bakom det befintliga kaklet. Annars kan man ligga pyrt till sen. Hoppas det blir bra. Du slipper åtminstone att byta golvbrunnen, skönt att slippa bila upp golvet :)

[quote author=Korsriddaren link=1156979045/0#8 date=1157110352]För att klargöra ett par saker. Först och främst. Om golvbrunnen i ditt badrum är äldre än 1991 så måste denna bytas. För att byta denna måste du vidtala och eventuellt få tillstånd från din förening.

Nästa sak, jag fick en känsla av att du ville behålla de redan kaklade väggarna, och bara fixa golvet. Hoppas att jag missuppfattat saken, för så får man under inga omständigheter göra. Allt skall rivas ut och göras om från grunden nämligen, men det hade du säkert redan klart för dig.

En fråga från en novis med anledning av ovanstående: Om man nu har kaklaade väggar som man är nöjd med kan/får man då alltså inte lägga nytt klinkersgolv och behålla de intakta väggarna???/Yalla

Problemet du får är ju att du inte helt kan säkerställa att det blir tätt mellan golvtätskiktet och väggtätskiktet. Därför blir det inte en godkänd lösning. Rinner det ner vatten till grannen under så är det du som blir ersättningsskyldig. (Sitter som ledamot i BRF)

Yalla skrev:
För att klargöra ett par saker. Först och främst. Om golvbrunnen i ditt badrum är äldre än 1991 så måste denna bytas. För att byta denna måste du vidtala och eventuellt få tillstånd från din förening.

En fråga från en novis med anledning av ovanstående: Om man nu har kaklaade väggar som man är nöjd med kan/får man då alltså inte lägga nytt klinkersgolv och behålla de intakta väggarna???/Yalla

Hej!

Mattan är ju redan en godkänd fuktspärr. Varför inte hoppa över golvvärmen och rugga upp mattan för att sedan lägga klinker direkt på.

Mycket enklare om värmen nu inte är så viktig! ;)

// Snäckan

Snäckan:
Mattan är ju redan en godkänd fuktspärr. Varför inte hoppa över golvvärmen och rugga upp mattan för att sedan lägga klinker direkt på.
Hmm, hur var det nu med det igen.
Det skulle jag inte rekomendera. Reagerar mattan med fixet och blir otät så är det illa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.