Hej,

Jaq har nyligen ställt samma fråga under "golvavdelningen" men tänkte att det kan finnas någon som har erfarenhet av nedan även här.

Vi ska inom de närmsta veckorna riva en innervägg för att göra vår hall större för senare montage av trappa till ovanvåning.

Nu har vi ett litet dilemma:
Idag har vi diagonal lagd klinkers i hallen med el-golvvärme under (ligger i fixet).

När vi nu får en större hall vill vi så klart ha klinker i hela hallen och av samma sort :)  

Kan man och i så fall hur får man upp de klinkersplattor som är ”knäckta” så att man kan göra en snygg fortsättning utan att skada el-golvvärmegolvet?

Om man nu inte ska/kan fortsätta med det nuvarande golvet hur tar man upp ett lagt klinkergolv inklusive fix med golvvärmeslingor?

Många knäckta plattor som ska bort?
Och är dom stora?
Kan gå att slå bort dom med ett stämjärn.
Problemet är att Du kan få en liten höjd skillnad
eftersom det gamla fixet inte går att ta bort för
golv värme slingan.
För att vara säker att inte skada slingan kan man mäta
den innan Du tar bort några plattor.
Och sen igen efter att plattorna är rivna.

Mvh Putte

Höjdskillnaden har jag ett tips på. Slipa bort topparna. Limma fast de nya hela plattorna med sättlim just där halvplattorna satt tidigare.
/CC

ByggPutte skrev:
Många knäckta plattor som ska bort?
Och är dom stora?
Det rör sig om ~25 plattor och dom är 20x20cm stora.

Det är ju lite trist att lägga ner relativt mycket jobb för att få bort plattorna för att sedan inse att el-slingan har gått åt pepparn.

Om man tar bort hela den nuvarande klinkerytan finns det ett rationellt och bra sätt att ta bort det inklusive fix med golvslinga?

Spånskiva eller betong under?
Liten kakel bilmaskin Hilti104 tror
jag den heter den tar inte så
hårt som en större maskin.
Blir det fix kvar finns det betong fräs om
det inte är lätt att ta bort med större stämjärn.

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Spånskiva eller betong under?
Vi har Siporex under så det är lite mjukare än vanlig betong.

Hilti-maskinen verkar ju inte vara alldeles dum att använda till detta arbeta.

Jag får väl ta och se hur lätt man kan få bort en bruten platta utan att skada slingan under.
Går det åt pipan så blir det väl att försöka hyra en Hilti-maskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.