Min badrumsvägg är 1,4m bred med ett fönster enligt bild. Hur sätter man klinker snyggast runt detta? De är 30x60cm stora.
Fönstret är inte mitt på väggen utan på vänster sida är det 46cm, höger sida 36cm, och själva fönstret är 58cm brett. Min tanke är att bara sätta klinker med start nere från vänster. Det blir då två stora och sen en mindre längst till höger. Alla kapningar kan då gömmas när man kaklar nästa vägg. Förutom hörnen vid fönstret som måste L-kapas då höjden på klinker inte går att justera med tanke på övriga väggar. Jag kommer sätta kakellist i samma färg som klinker.
Går det att göra på annat sätt? Helst vill jag inte det, för vill hålla monteringen enkel... Men vill ändå höra om det blir galet eller finns smartare alternativ.
Det kommer ju inte bli symmetri runt fönstret, men gör det så mycket? Har ingen lust att kapa varje bit under/över fönstret 2cm för att på nåt sätt matcha där, finns väl stor risk snitten inte blir så fina och kommer synas när det är mitt på vägg?
Fönstret är inte mitt på väggen utan på vänster sida är det 46cm, höger sida 36cm, och själva fönstret är 58cm brett. Min tanke är att bara sätta klinker med start nere från vänster. Det blir då två stora och sen en mindre längst till höger. Alla kapningar kan då gömmas när man kaklar nästa vägg. Förutom hörnen vid fönstret som måste L-kapas då höjden på klinker inte går att justera med tanke på övriga väggar. Jag kommer sätta kakellist i samma färg som klinker.
Går det att göra på annat sätt? Helst vill jag inte det, för vill hålla monteringen enkel... Men vill ändå höra om det blir galet eller finns smartare alternativ.
Det kommer ju inte bli symmetri runt fönstret, men gör det så mycket? Har ingen lust att kapa varje bit under/över fönstret 2cm för att på nåt sätt matcha där, finns väl stor risk snitten inte blir så fina och kommer synas när det är mitt på vägg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inser nu att det inte alls blir bra att bara börja nere till vänster. Förutom osymmetri så blir det två små bitar höger om fönstret.
Här är den bästa skissen jag kommit på än så länge. Jag kommer då behöva kapa/såga en smal remsa på sidorna och ovanför fönstret.
Kan det funka?
Här är den bästa skissen jag kommit på än så länge. Jag kommer då behöva kapa/såga en smal remsa på sidorna och ovanför fönstret.
Kan det funka?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Alternativt om jag kunde få rätt höjd med en hel skiva ovanför fönstret så blir det bara remsor på sidorna enligt denna bild. Men hur ska man lyckas hamna så rätt ovanför fönstret?? Det går väl inte. Och verkar som att man alltid börjar nerifrån? Hade jag startat ovanför fönstret så hade det annars funkat, men de är väl för tunga och glider ner. Och känns omöjligt mäta sig fram till rätt avstånd redan vid start vid golvet.
Detta alternativ hade kanske varit att föredra eftersom det sen blir ytterligare en "remsa" med kakellisten som är tänk att vara i liknande färg som klinkern. Men går väl inte börja uppe?
Detta alternativ hade kanske varit att föredra eftersom det sen blir ytterligare en "remsa" med kakellisten som är tänk att vara i liknande färg som klinkern. Men går väl inte börja uppe?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Inte direkt svar på dina frågor men du har kanske nytta av BKR:s riktlinjer för färdigt utförande och för stora plattor som finns här: https://www.bkr.se/regler/riktlinjer
Glöm inte bort att golvet kan luta så att höjden på de nedersta plattorna varierar.
Glöm inte bort att golvet kan luta så att höjden på de nedersta plattorna varierar.
Tack, hade kikat på stora plattor tidigare men hade nog bara skummat igenom Riktlinjer för färdigt utförande så läste den nu igen. Rummet är ju så litet så hade tänkt ha nästan okapat längst ner förutom i hörnen, och sen dölja med mosaiken på golvet (9mm tjocka, 5x5cm). Men enligt BKR ska man ha hela 5mm glipa till golvet. Trodde det räckte med typ en fogbredd.
BKR tar upp fönster med dessa två exempel, centrera vägg eller fönster:
Om jag centrerar på vägg så blir det enligt nedan. Bitar på 9,5cm i båda hörnen, som sen även täcks av nästa väggs plattor så slutresultatet blir väl 8cm plattor vid hörnen. Kanske går även om det är lite smått? Jag har egentligen ingen nytta av att centrera på vägg för det kommer ändå hänga ett duschdraperi likt en gardin vänster om fönstret. Men om jag istället centrerar mot fönstret så kommer det bara bli 4,6cm bitar vid högra hörnet (eller bara 3cm när nästa vägg bygger på) och det blir väl ännu sämre även om det blir bra just vid fönstret?
Logga in
Skapa konto
Om jag centrerar på vägg så blir det enligt nedan. Bitar på 9,5cm i båda hörnen, som sen även täcks av nästa väggs plattor så slutresultatet blir väl 8cm plattor vid hörnen. Kanske går även om det är lite smått? Jag har egentligen ingen nytta av att centrera på vägg för det kommer ändå hänga ett duschdraperi likt en gardin vänster om fönstret. Men om jag istället centrerar mot fönstret så kommer det bara bli 4,6cm bitar vid högra hörnet (eller bara 3cm när nästa vägg bygger på) och det blir väl ännu sämre även om det blir bra just vid fönstret?
Logga in
Skapa konto
Nja nästan, det är så smala bitar att du knappt ser dem kanskeBirgitS skrev:
På sidorna av fönstret är det smala remsor på 1,5-2,5cm (beroende på hur jag vänder kakellisten). Vet inte om det blir skitfult eller går att leva med, det kommer ju ändå vara en kakellist där. Kanske får prova först om jag lyckas såga så smala bitar till att börja med.
Sista varianten jag kan komma på är denna. Varken centrerat på vägg eller fönster. Då ser man mest stora plattor överallt. Till vänster ska det hänga en draperi så de lite mindre bitarna (inte så små längre) kommer ändå aldrig synas, och man måste väl få ta hänsyn till inredningen med?
Enda nackdel är då att det inte är centrerat på fönstret. Om det nu gör något? Blir 2mm fogar i så lika kulör som klinker som möljligt. Att det inte är centrerat i rummet tror jag inte spelar någon roll med tanke på duschhörnan/draperiet. Sen nere till höger vid fönstret kommer det stå en toa snett från hörnet. Det är ett litet utrymme, kanske kan man klara sig trots att det inte är centrerad fog? När det kommer diverse annat som blicken drar sig till istället...
Hittar inte så mycket bilder, tyvärr lite mycket inzoomat man här har man t.ex. inte centrerat. Ser väl ok ut ändå. Är mest inne på denna just nu...
https://www.svenskakakel.se/wp-cont...iration-cement-materika_1200_1200_80.jpg.webp
Enda nackdel är då att det inte är centrerat på fönstret. Om det nu gör något? Blir 2mm fogar i så lika kulör som klinker som möljligt. Att det inte är centrerat i rummet tror jag inte spelar någon roll med tanke på duschhörnan/draperiet. Sen nere till höger vid fönstret kommer det stå en toa snett från hörnet. Det är ett litet utrymme, kanske kan man klara sig trots att det inte är centrerad fog? När det kommer diverse annat som blicken drar sig till istället...
Logga in
Skapa konto
Hittar inte så mycket bilder, tyvärr lite mycket inzoomat man här har man t.ex. inte centrerat. Ser väl ok ut ändå. Är mest inne på denna just nu...
https://www.svenskakakel.se/wp-cont...iration-cement-materika_1200_1200_80.jpg.webp
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Även om du lyckas såga till remsorna så tror jag inte du kan få dem på plats så att de får rätt avstånd till plattan bredvid, är parallella med väggen etc. eftersom det är så lite att hålla i.É ÉlPon skrev:
Jag tror inte att det spelar någon roll att plattorna inte är centrerade under de förutsättningarna.É ÉlPon skrev:
Ja du har nog rätt om remsorna så kommer nog skippa den idén. För mig som nybörjare är jag/vi mest inne på mitt sista alternativ just nu. Måste bara lyckas hamna i rätt nivå på ovansida fönster. Men om man är två och provstaplar med hjälp av distanserna som ska användas så borde det gå att hamna tillräckligt rätt för att hitta startposistion nertill. Hellre lite för lågt än för högt så kan man bygga med lite mer fix i smygen för att kompensera. För hamnar man för högt finns inget att kompensera med.BirgitS skrev:
Även här är en till som inte centrerat vid fönster utan att det ser fult ut:
Du kanske har rätt, men det är inget alternativ i detta läge då allt är köpt och levererat. Ångrar oss dock inte att de är stora (eller vi får väl se när vi är klara) men det ställde till det lite vid fönstret insåg jag. I övrigt går det ihop rätt bra allt.A annsofian skrev:
Varför alla plattor i linje? Lägg dem omlott, förskjutet 1/3-del av plattans längd i hela badrummet så blir det nog lättare att få det snyggt runt fönstret och inte för korta delar vid hörnen...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Snyggaste lösning klinker runt balk?
Badrum -
Hur kan man låta klinker klättra upp på väggen?
Inredning -
Letar efter några bitar rödbrunt klinker till 70-talsgolv
Golv -
Varför släpper klinker runt brunn.
Badrum -
Hur bra funkar det att sätta klinkers runt poolkanten med typ Biltemas multibond?
Utbyggnad och tillbyggnad