Hej,
Min syster har köpt en lägenhet där det i hallen ligger sliten parkett, ca 3m2. Istället för att slipa parketten föreslog jag att lägga klinkers eftersom det är mer slitstarkt i en hall med skor.
Golvet har nog legat sedan 70-talet. Vad bör man göra för förarbete innan man lägger klinkers, förutom primer?
Vi tänker oss en klinkerplatta på ca 30x60cm.

Du kan börja med att ta bort parketten

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N
Det beror på vad det är under parketten och om hon ska ha golvvärme eller ej.

Ingen golvvärme, parketten har legat där säkert sen typ 60 eller 70 tal när fastigheten byggdes

Limma golvgips först, kan ett räcka.. kanske behövs 22mm spån också

Ojsan, hade hoppas kunna lägga rätt på? Är flytspackel på parketten ett alternativ?

Klinker på trägolv går inte direkt så det man oftast behöver göra är att komma ner till bjälklaget (ta bort parkett och ev. golvspån/plankor) och sen "styva upp" golvet med reglar om det behövs och så golvgips.

Alternativet om man kan höja golvnivån något är att ta bort parketten, flytspackla så det är helt plant och sen lägga på dubbla lager golvgips (omlott) och så klinker på det. Det finns en risk med detta om det inte är tillräckligt uppreglat och blir lite "svacka" men man kan använda flexfix och flexfog som kan ta upp lite rörelser.

Det är en lägenhet så det är betong under parketten

MrJay
Ta bort parketten och lägg klinker på betongen. Varför hålla på med halvmesyrer!?

• Gilla
whak
  • Laddar…
Då de är en lägenhet ville jag inte röjja för mycket med tanke på grannar

MrJay
R Rolle85 skrev:
Det där är ingenting! Att ta bort ett befintligt golv och lägga klinker lär inte störa någon. Vi fräste i alla betongväggar, golv med mera utan att det var något problem.. tycker ni tänker lite märkligt.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Jaha

R Rolle85 skrev:
Då blir nog en dörrmatta bäst i längden

• Gilla
  • Haha
whak och 2 till
  • Laddar…
Kul

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.