Tänkte lägga klinker på ett befintligt (helt) klinkergolv i kök/hall. Hur går jag tillväga för ett så bra resultat som möjligt? Tvätta, primer, fästmassa, primer igen (?) och sen fästmassa?
 
Vad är poängen med 2 lager häftmassa med primer emellan?

Hur blir det med golvhöjden vid dörrar och trösklar?
 
Helt rätt, det gick lite snabbt där när jag skrev, ska givetvis inte ha häftmassa två omgångar Har köpt någon specialprimer och fästmassa av SOPRO som en kakelfirma säger att man ska ha.

Tyvärr är det en nivåskillnad mellan kök och hall så jag kan inte lägga det "flytande" i ett stycke som jag hade tänkt mig utan får lägga nivålist. TRIST.
 
Du har ändå lite rätt i ditt första tänk, det första lagret fix använder du som ett tunt lager spackel, om nuvarande golv är lite ojämnt, och att spackla igen alla fogar.
Det du vinner på det är att golvet blir slätare/jämnare att lägga klinkern på, samt att du får väldigt bra vidhäftning med fixet som
du lägger klinkern i!
 
J Jörgen Ö skrev:
Du har ändå lite rätt i ditt första tänk, det första lagret fix använder du som ett tunt lager spackel, om nuvarande golv är lite ojämnt, och att spackla igen alla fogar.
Det du vinner på det är att golvet blir slätare/jämnare att lägga klinkern på, samt att du får väldigt bra vidhäftning med fixet som
du lägger klinkern i!
ok, hur menar du då? Tvätta, lägga primer, tunt lager fix framförallt för att jämna ut fogar, låta det torka, primer igen och SEN fix och plattor?
 
C ciccilind skrev:
ok, hur menar du då? Tvätta, lägga primer, tunt lager fix framförallt för att jämna ut fogar, låta det torka, primer igen och SEN fix och plattor?
Exakt (y)
 
  • Gilla
ciccilind
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Exakt (y)
Blev fantastiskt bra! Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.