Hej!

Jag har tänkt att lägga klinker i vår hall och har lite fundering på hur jag bäst går tillväga. Efter att ha rivit upp två golv i hallen så kom jag ner till ett existerande klinkergolv som säkert har legat där i ~100år. Tyvärr så kan vi inte använda detta rakt av (vilket hade varit väldigt roligt) utan vi kommer att behöva lägga ett nytt. Det är också så att det inte ligger klinker på hela ytan som vi skulle vilja lägga nytt. I bilden kan man se att vid trappan så ligger det ett trägolv som också legat där i ~100år. En tanke är att lägga nytt klinker direkt på men då ser jag två bekymmer. Ett att jag då gör det svårt för någon i framtiden att ta fram det gamla golvet och två att jag då lägger klinker på trä vid trappen vilket inte är rekommenderat. En annan fundering var ifall jag skulle lägga ett golvgips på hela ytan och därefter klinker på det. Min förhoppning då är att det kanske är lättare om man skulle i framtiden vilja ta fram det gamla klinkergolvet plus att jag då inte lägger klinker på trä vid trappen. Stämmer detta? Hur skulle jag fästa golvgipset i det existerande klinker golvet på bästa sätt?

Tack!

• Hall med gammalt klinkergolv, synligt trägolv vid trappan och två klinkerprover på trägolvet framme i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt klinkergolv i hall med monterade träramar, en del av golvet är trä vid trappan och visar påbörjad renovering.
    Skapa konto
  • Trägolv och gammalt klinkergolv vid trappan, med träreglar som blottats i renoveringsprocessen. Tapetserad vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
Klinker innanför en ytterdörr, se till att få ett tätskikt ( samma som i bad) under. Fogarna är inte täta och mycket väta blir det som sugs ner i dom, speciellt på vintern med snö på skodonen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.