32 986 läst ·
34 svar
33k läst
34 svar
Klinker på gips på golvspånskivor
Självklart blir flytspackel bättre.
Om du ska flytspackla så strunta i nivåpinnarna, dom förvirrar bara mer för en nybörjare.
Vad jag förstår så är det ett plant golv du är ute efter, alltså inget golv med fall i?
Du ska då använda ett fullflytspackel, inte ett "vanligt" som man flyter badrumsgolv med.
Inte laborera med mer vattenmängd eller dyligt i ett "vanligt" spackel.
Ett fullflytspackel har bättre flytförmåga samt är lösare i konsisten.
Det är stor skillnad mellan flytspackel och fullflytspackel!
Om du ska flytspackla så strunta i nivåpinnarna, dom förvirrar bara mer för en nybörjare.
Vad jag förstår så är det ett plant golv du är ute efter, alltså inget golv med fall i?
Du ska då använda ett fullflytspackel, inte ett "vanligt" som man flyter badrumsgolv med.
Inte laborera med mer vattenmängd eller dyligt i ett "vanligt" spackel.
Ett fullflytspackel har bättre flytförmåga samt är lösare i konsisten.
Det är stor skillnad mellan flytspackel och fullflytspackel!
Det beror ju på... Ska man bjälklagsförstyva så är det tex ardex K75 som ska användas, ska man bara finflyta så ska man ha tex K39
I TS fall så behöver vi veta lite mer om konstruktionen... Men rekommendationen är väl min 12mm spackel på spånskiva och då är det oftast fiber spackel eller motsvarande som ska användas och det finns inget fiber fullflyt vad jag vet?
Nivåpinnar klippta på 15mm sen spacklar man 12mm med K75 väntar primar och spacklar med K39 som piggrollas då har du ett golv som slår max nån 10dels mm
I TS fall så behöver vi veta lite mer om konstruktionen... Men rekommendationen är väl min 12mm spackel på spånskiva och då är det oftast fiber spackel eller motsvarande som ska användas och det finns inget fiber fullflyt vad jag vet?
Nivåpinnar klippta på 15mm sen spacklar man 12mm med K75 väntar primar och spacklar med K39 som piggrollas då har du ett golv som slår max nån 10dels mm
Nu kapar jag tråden lite. Jag behöver höja ett spånskivegolv ca 15 mm som är reglat cc 60. Ovanpå detta ska ligga ett 15mm parkettgolv. Rummet är 2,5x3,5 meter - klarar jag mig då bra med bara K75?
K39 var ju löjligt dyrt.
K39 var ju löjligt dyrt.
Redigerat:
Ja det bör du göra
K39 är även löjligt bra, öppettid på närmare 1h, du kan alltså slå på en säck, äta frukost i 30min slå på en till säck och ändå få ihop spacklet utan kanter och lägga tätskikt efter 24h
Som sista spacklingen så kan man ta ett billigare som tex k2000 men då får man vänta nån dag på torktid
K39 är även löjligt bra, öppettid på närmare 1h, du kan alltså slå på en säck, äta frukost i 30min slå på en till säck och ändå få ihop spacklet utan kanter och lägga tätskikt efter 24h
Som sista spacklingen så kan man ta ett billigare som tex k2000 men då får man vänta nån dag på torktid
Så här ligger det till.
Reglar 600cc, 45/196, längd 3000mm. På det har jag glespanel med tre slingor 16mm Alu-pex i aluplåtar. 160mm mellanrum. Sedan 22mm. golvspånskiva som är skruvad i glespanel och reglar. Det är alltså inte ökad stabilitet jag letar efter, utan bästa underlag för mina mammutklinkerskivor OCH en tillräckligt god värmegenomföring.
Staffan
Ungefär såhär klinker är det.
https://www.marazzitile.co.uk/
Reglar 600cc, 45/196, längd 3000mm. På det har jag glespanel med tre slingor 16mm Alu-pex i aluplåtar. 160mm mellanrum. Sedan 22mm. golvspånskiva som är skruvad i glespanel och reglar. Det är alltså inte ökad stabilitet jag letar efter, utan bästa underlag för mina mammutklinkerskivor OCH en tillräckligt god värmegenomföring.
Staffan
Ungefär såhär klinker är det.
https://www.marazzitile.co.uk/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut Ardex S48 det blir kanonstyvt.
Tanken var att det blir så många isolerande lagar på de stackars rören så mitt färdiga golv blir som en platt termos.
Men jag gör så. Dvs. Jag tar och använder mina redet inköpta golvgipsskivor.
Jag hade redan köpt en säck fix. Casco Floorflex premium. Går den lika bra som Ardex x48?
Men jag gör så. Dvs. Jag tar och använder mina redet inköpta golvgipsskivor.
Jag hade redan köpt en säck fix. Casco Floorflex premium. Går den lika bra som Ardex x48?
Nu är golvet lagt på skruvade gipsskivor. Mao. chansar jag på att det är tillräckligt stabilt.
Nu till nästa fråga: plattorna är väldigt lika oslipat trä med ådringar och allehanda små gropar där torkad fogmassa är stört omöjlig att få bort helt. Efter mycket gnuggade med en rotfruktsborste börjar jag ledsna på den metoden. Alltså -hur skall jag göra?
Staffan
Nu till nästa fråga: plattorna är väldigt lika oslipat trä med ådringar och allehanda små gropar där torkad fogmassa är stört omöjlig att få bort helt. Efter mycket gnuggade med en rotfruktsborste börjar jag ledsna på den metoden. Alltså -hur skall jag göra?
Staffan
Prova först fosforsyra finns på ICA heter PriRöd
Tar det dåligt =lång tid så har bygghandeln starkare syror på dunk murare använder det för att ta bort fogbruk på tegelväggar.
Tar det dåligt =lång tid så har bygghandeln starkare syror på dunk murare använder det för att ta bort fogbruk på tegelväggar.
Funderar på samma sak.
Har bjälklag 45x220 cc600 och spårade 22mm golvspånskivor med 16mm golvvärmeslang.
Sedan kan man läsa på LKs hemsida att de rekommenderar cc300+armering och 12mm fiberspackel eller limmad o skruvad 12,5mm golvgips. Även hos Beijer och XLBygg
http://www.lksystems.se/globalasset....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
MEN läser man GVKs regler så står det cc600+22mm golvspån+13mm limmad spån eller 12mm flytspackel
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
Så varför envisas tillverkarna med cc300? Blir ju en del extraarbete och material att regla dubbelt och skära all isolering
Har bjälklag 45x220 cc600 och spårade 22mm golvspånskivor med 16mm golvvärmeslang.
Sedan kan man läsa på LKs hemsida att de rekommenderar cc300+armering och 12mm fiberspackel eller limmad o skruvad 12,5mm golvgips. Även hos Beijer och XLBygg
http://www.lksystems.se/globalasset....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
MEN läser man GVKs regler så står det cc600+22mm golvspån+13mm limmad spån eller 12mm flytspackel
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
Så varför envisas tillverkarna med cc300? Blir ju en del extraarbete och material att regla dubbelt och skära all isolering
Jag hade ättika och ett annat surt medel hemma. Hällde ut, väntade och skurade på de värsta ställena. Resten av golvet svabbade jag. Sköljde ett flertal gånger. Resultatet blev riktigt bra.L Leif i Skåne skrev:
Några år senare - har du/någon tips på bra ”fullflytspackel”?J Jörgen Ö skrev:Självklart blir flytspackel bättre.
Om du ska flytspackla så strunta i nivåpinnarna, dom förvirrar bara mer för en nybörjare.
Vad jag förstår så är det ett plant golv du är ute efter, alltså inget golv med fall i?
Du ska då använda ett fullflytspackel, inte ett "vanligt" som man flyter badrumsgolv med.
Inte laborera med mer vattenmängd eller dyligt i ett "vanligt" spackel.
Ett fullflytspackel har bättre flytförmåga samt är lösare i konsisten.
Det är stor skillnad mellan flytspackel och fullflytspackel!