elmont skrev:
Anders07, bara därför att du har haft en hund som fått bli lite för gammal betyder inte att alla hundar som gör sina behov inne har någon sjukdom. Jag har i mitt yrkesverksamma liv "besökt" oräkneliga hem där folk som jobbar heltid lämnat sina hundar inne hela dagarna. Förvånansvärt många har lagt tidningspapper på golven i förhoppning om att hundarna ska göra sina behov på dom, vissa i hela lägenheten och vissa bara på toaletten. Alla hunddjur undviker av naturen att förorena i närheten av sin "bostadsplats" för att inte genom lukt locka dit andra rovdjur. En tik tex. äter upp valparnas spillning just pga av det faktum. Och att hundar rullar sig i allt möjligt har ett direkt samband, dom vill dölja sin egen lukt med en främmande. OCH har man en hund som är så sjuk att den inte klarar att leva ett "värdigt" hundliv så tar man helt enkelt bort hunden, om man har något som helst medlidande för djuret. Tycker man mest synd om sig själv förstår jag att man kan fortsätta att plåga det stackars djuret.
"Fått bli lite för gammal" skriver du om min hund, hur i hela friden täcks du ens uttala dig om när det är dags att avsluta en hunds liv som du inte vet någonting om?
Du vet ingenting om mig som hundägare och ingenting om hundens historia eller omvårdnad och ändå har du mage att uttala dig om det.
Hur fan kan du ens påstå att jag skulle ha plågat min hund?

Tyvärr finns det såväl hundar som andra djur som far illa och vanvårdas men du ska fan inte vara någon bror-duktig här och uttala dig om något du inte vet någonting om!

Jag vet i alla fall så mycket att när hunden slutar fungera normalt är det dags att tänka på hädanfärden, gör man inte det så kan man börja tala om vanvård. Och orsaken till att hunden hålls vid liv brukar aldrig vara av omtanke för djuret utan för att djurägaren inte "orkar" att se sanningen i vitögat. Med tanke på alla dina "kraftord" kanske jag har träffat en öm tå. Tror du att dom gör dig trovärdig ????
Ps
Jag har sagt det jag tror så nu lägger jag ner

Lite lustigt är det att när hundar blir inkontinenta ska de avlivas, för annars är det vanvård.
Men skulle man avliva en inkontinent pensionär är det mord och man åker in på livstid eller hispan.

En legitimerad djursjuksköterska på ett stort djursjukhus som sitter här i soffan intill, tillika hundägare sen urminnes tider är rätt bestämd, och förvånad. Avlivning, vanvård, vadå? - Det finns mediciner. Men om de inte hjälper fullt ut då, är det vanvård då? Nej, inte om inte hunden får hudproblem eller andra medicinska problem. Matte kanske får tvätta mattan emellanåt....

Så, inom djursjukvården verkar det hela rätt klart, inkontinens hos en hund innebär varken vanvård eller avlivning, per se.

Jag kan tala om för dig att vi tänkt på allt. Vi har kontrollerat noga hos två olika veterinärer efter att han blev inkontinent att han inte led av något annat samt fortsatt gå på kontroller varje kvartal för att säkerställa att han inte hade ont eller fått någon annat sjukdom än inkontinens.
Han led inte själv av inkontinens, han märkte inte ens när det läckte, vilket det gjorde väldigt sällan efter att han fått medicineringen.
Om jag är trovärdig eller inte struntar jag helt och hållet i men jag blir uppriktigt förbannad när du anser att du kan dra slutsatser och bestämma när det är dags att avliva min hund.

Trådskaparen är alltså INTE intresserad av att diskutera inkontinenta hundar och anledningar därtill utan få svar på sina frågor.
Se inlägg #4 och #20.

KoW, jag är INTE trådskaparen (som heter fia_mstd) och är inte särdeles intresserad av hur blå våtrumsmattor ser ut.

fia_mstd skrev:
Lovar att varken våra vovvar eller katter är det.minsta misskötta. Det är bara det att en av hundarna ibland vill kissa bredvid kattlådan och dessutom gärna rullar sig i bajs. Bägge beteendena är naturliga och vi försöker att inte ge det uppmärksammhet. Hon kan kissa efter 45min promenad så ska vi gå ut mer får vi bosätta oss utomhus. Så jag lovar - humdarna mår bra!

Så till golvet. Hittade golv med teakmönster - såg jättebra ut! Ska kolla närmare på dessa. Tack för hjälp!!
Varför inte göra som jag har gjort. Lägg in ett nåtat teakgolv istället :)

Jag förstår inte varför frågan om inkontinenta hundar fick sådant utrymme. Det är ju en sak att en hund blir inkontinent och kissar ofrivilligt utan att märka det. Det kan ju bero på olika saker såklart (ålder, sjukdom). Den här hunden har ju uppenbarligen satt det i system att gå in på toaletten och kissa fullt medvetet. Det låter ju som ett beteende som man bör kunna träna bort.

Att anpassa sitt hem efter problemet istället för att försöka åtgärda problemet känns i min mening konstigt. Hur gammal är hunden?

Halcyon skrev:
...
KoW, jag är INTE trådskaparen (som heter fia_mstd) och är inte särdeles intresserad av hur blå våtrumsmattor ser ut.
Ber om ursäkt!
Du lät så engagerad så jag tog miste :o

Om klinkergolv vore så känsligt att det blir förstört och måste bytas om det hamnar urin på det emellanåt, tror jag inte det hade varit så vanligt på toaletter som det faktiskt är.

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ber om ursäkt!
Du lät så engagerad så jag tog miste :o
Me too för en sekund :)

Roundup skrev:
Om klinkergolv vore så känsligt att det blir förstört och måste bytas om det hamnar urin på det emellanåt, tror jag inte det hade varit så vanligt på toaletter som det faktiskt är.
Så sanslöst självklart, liksom :thumbup:

Rubriken är fel, det handlar inte om inkontinent hund om den "slår en drill " men till hundar som är inkontinenta finns medicin. Medicin i form av droppa som man ger den varje dag och fungerar mycket bra.

Chaly
Lägg du klinker TS. Jag tror lukten från den närbelägna kattlådan effektivt kommer dölja eventuell lukt av hundpink i fogen.

Gällande debatten om hundar som gör ifrån sig inomhus så har iallafall jag ännu inte stött på någon frisk hund som frivilligt pinkar inne.

thomasx skrev:
Lite lustigt är det att när hundar blir inkontinenta ska de avlivas, för annars är det vanvård.
Men skulle man avliva en inkontinent pensionär är det mord och man åker in på livstid eller hispan...
Även om det är riktigt OT tycker jag att det är en intressantare diskussion än vilken färg man skall ha på badrumsgolvet. (Det skall ju vara blått, det är inget att diskutera)

Jag tror ju inte att toleransen mot mor, far, mormor, morfar osv skulle var så stor om de gick runt och småskvätte lite här och där.

Nej, på människor sätter man en blöja. Eller i svårare fall en kateter eller något ännu mer avancerat.

Varför inte göra detta på de älskade husdjuren då? Förmodligen för att det kostar så mycket.
Så då återstår väl egentligen bara den slutliga lösningen...

Chaly skrev:
Lägg du klinker TS. Jag tror lukten från den närbelägna kattlådan effektivt kommer dölja eventuell lukt av hundpink i fogen.

Gällande debatten om hundar som gör ifrån sig inomhus så har iallafall jag ännu inte stött på någon frisk hund som frivilligt pinkar inne.
Det har jag. Inget konstigt med det. Kan finnas tusen och en skäl.
Men det är klart, om man omdefinierar "sjuk hund" till "pinkar inne" så blir en hund per definition sjuk så fort den pinkar inne; då återstår egentligen bara att reda ut när eller om den blir frisk igen. :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.