Hej!
De flesta kommer skaka på huvudet nu men jag har en fråga "om det går".
Jag har ett sorgebarn till badrum. Väggarna ok sedan jag tapetserade och hade klarlack på. Funkar kanon.
Har badkar och toalett och handfat så inget riktigt våtutrymme så.
Golvet är garanterat supertätt och rent, men väldigt fult på grund av lite olika saker.
Det jag egentligen vill göra för att "piffa upp" är att lägga klinkers på golvet. Och få bort skarvarna mellan vägg och golv.
Då tänkte jag att man borde kunna fästa dom med silikon och täta emellan med silikon. Det borde väl funka även om golvet skulle svikta något? Och det verkar fästa riktigt bra.
Eller flexibel fogmassa kanske?

Varför denna lösning? Riktigt dåligt med pengar, men vill snygga till lite i alla fall.

Ska bara hålla några år.

Det bör funka?

Redigerat:
”Har badkar så inget riktigt våtutrymme så”. Om ett badkar inte kvalar in för att vara ett våtutrymme, Vad gör då det?

Silicon är både dyrare än fix svårare att få bra samt framför allt sämre så det borde va ett icke problem

SkitOxe SkitOxe skrev:
”Har badkar så inget riktigt våtutrymme så”. Om ett badkar inte kvalar in för att vara ett våtutrymme, Vad gör då det?
Vad jag förstått så finns det olika klasser. Mina ytor ska utstå stänk, men har du en dusch direkt mot golvet, ingen kabin alltså, så är det en högre klass.

• Gilla
R1chard
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Silicon är både dyrare än fix svårare att få bra samt framför allt sämre så det borde va ett icke problem
:) Nu förstod jag inte riktigt där.

Bättre att spara dom pengarna till en riktig renovering.

BirgitS
B Bergsgård skrev:
Vad jag förstått så finns det olika klasser. Mina ytor ska utstå stänk, men har du en dusch direkt mot golvet, ingen kabin alltså, så är det en högre klass.
Det finns inga sådana klasser i byggreglerna och försäkringsbolagens regler. De anser att om det finns badkar eller dusch så ska väggar och golv vara täta. Om båda delarna saknas så ska golvet vara tätt liksom de understa 5 cm av väggarna.

Men om du inte bryr dig om att få någon ersättning från försäkringsbolaget vid en vattenskada så får du ju bygga hur du vill.

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
B Bergsgård skrev:
Är det våtzonerna du tänker på?
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/

• Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga sådana klasser i byggreglerna och försäkringsbolagens regler. De anser att om det finns badkar eller dusch så ska väggar och golv vara täta. Om båda delarna saknas så ska golvet vara tätt liksom de understa 5 cm av väggarna.

Men om du inte bryr dig om att få någon ersättning från försäkringsbolaget vid en vattenskada så får du ju bygga hur du vill.
Våtzoner tänkte jag på. Sorry.

B Bergsgård skrev:
Våtzoner tänkte jag på. Sorry.
Jo men enligt våtzonerna så är ett badkar klass 1. Precis som en dusch.

• Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
Jag förstår tanken, att slippa styva upp golvet. Men Det låter inte som en bra ide. Om inte annat för att "man gör inte så". Hade dte varit en bra metod, så skulle vi se den på fler ställen. Man vill alltid undvika silikonfogar. Silikon är ett lite roligt material. Absolut inget fäster på silikon, inte ens silkon. Dte går inte att måla på osv. Men EN sak fäster otroligt bra, smuts. En silikonfog håller sig inte fräsch, och den är nästan omöjlig att rengöra.

Redigerat:
  • Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag förstår tanken, att slippa styva upp golvet. Men Det låter inte som en bra ide. Om inte annat för att "man gör inte så". Hade dte varit en bra metod, så skulle vi se den på fler ställen. Man vill alltid undvika silikonfogar. Silikon är ett lite roligt material. Absolut inget fäster på silikon, inte ens silkon. Dte går inte att måla på osv. Men EN sak fäster otroligt bra, smuts. En silikonfog håller sig inte fräsch, och den ör nästan omöjlig att rengöra.
Flexibel fogmassa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.