2 959 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Klinker i tvättstuga i uthus
Jag har tänkt att lägga klinker på ett befinligt betonggolv i en tvättstuga i mitt uthus.
Idag är det ju inga problem att spola av golvet med vatten om man vill och det finns en kant runt rummet med en lecasten högt som väggen står på.
Jag har fått rådet av en golvläggare att inte lägga tätskickt under klinkersen på ett sådant här golv utan bara lägga lokat runt golvbrunnen där man släpper vatten från tvättmaskinen hela tiden.
Är detta ett bra tips? Han menar att man kan få mer problem med ett tätskikt än utan.
Idag är det ju inga problem att spola av golvet med vatten om man vill och det finns en kant runt rummet med en lecasten högt som väggen står på.
Jag har fått rådet av en golvläggare att inte lägga tätskickt under klinkersen på ett sådant här golv utan bara lägga lokat runt golvbrunnen där man släpper vatten från tvättmaskinen hela tiden.
Är detta ett bra tips? Han menar att man kan få mer problem med ett tätskikt än utan.
Ingen som har någon uppfattning om detta?
Det är riktigt som din golvläggare säger. Om du har tillskjutande markfukt mot betongplattan så får du en fuktvandring om du fuktspärrar hela golvet. Så lägg bara fuktspärr där du spiller ut vatten. Exempelvis runt brunnen.
Lycka till!
Lycka till!
Var köper man fix och fog och silicon mm?
Duger byggmax eller skall man satsa på något med exklusivare?
Kan man hyra en kakelsåg och isåfalla var?
Duger byggmax eller skall man satsa på något med exklusivare?
Kan man hyra en kakelsåg och isåfalla var?
Du skrev tidigare att det var ett uthus. Om ni går in med skor på skulle jag rekommendera en mörk fog, de ljusa blir skitiga snabbt.vedeldaren skrev:
Och du behöver troligtvis ingen såg utan en vanlig klinker/kakelknäck räcker långt, den är snabbare och skitar inte ned.
Jag är nog själv inne på en ganska mörk fog, nästan svart.
Frågan är vilken fogbredd man väljer, jag hittade några smarta pappmallar som var utformade som två kryss med 4 resp. 8 mm och i olika fogfärger.
Om man valde en mörk fog så tycker jag att det passade med den smala men om man hade en ljusare så passar den breda bättre.
Mina plattor är grafitgrå med lite mönster av svart i och dom är 33X33 cm.
Jag tänkte sätta en som kantplatta stående runt hela rummet som en sarg.
Frågan är vilken fogbredd man väljer, jag hittade några smarta pappmallar som var utformade som två kryss med 4 resp. 8 mm och i olika fogfärger.
Om man valde en mörk fog så tycker jag att det passade med den smala men om man hade en ljusare så passar den breda bättre.
Mina plattor är grafitgrå med lite mönster av svart i och dom är 33X33 cm.
Jag tänkte sätta en som kantplatta stående runt hela rummet som en sarg.
Jag har som sagt tänkt sätta en stående plata runt hela väggen och sedan möta detta med en vävtapet som jag målar med glans 20.
Frågan är ju om det kommer se vettigt ut där klinkersen möter väven?
Det sitter en gipsplatta på väggen som sticker ut ca 5 mm över lecablocket som den står på så plattan blir något försänkt men den kommer att stica ut något.
Kan man skära klinkersen med en fasning eller kan man fylla upp med en fog som rundar av lite innan man sätter väven?
Frågan är ju om det kommer se vettigt ut där klinkersen möter väven?
Det sitter en gipsplatta på väggen som sticker ut ca 5 mm över lecablocket som den står på så plattan blir något försänkt men den kommer att stica ut något.
Kan man skära klinkersen med en fasning eller kan man fylla upp med en fog som rundar av lite innan man sätter väven?
Nu ligger golvet på plats!
Det som återstår är bara att montera en klinkerram över golvbrunnen. 200x200 kan man ju hitta för några hundralappar men 300x300 kostar 1200 spänn med uttag för avloppsrör!!!!
Nån som vet var man hittar detta billigare?
Det som återstår är bara att montera en klinkerram över golvbrunnen. 200x200 kan man ju hitta för några hundralappar men 300x300 kostar 1200 spänn med uttag för avloppsrör!!!!
Nån som vet var man hittar detta billigare?
Klicka här för att svara