S
Hej!

Jag håller på att renovera tvättstugan i källaren på 12 kvm och har tänkt lägga klinker på golvet. Nu undrar jag:
1. Behöver jag skrapa/slipa bort den gröna golvfärgen först innan jag lägger klinker?
Orenoverad källartvättstuga med gråmålat golv, gråa betongblocksväggar, delvis synlig radiator och synliga rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Kan jag lägga klinker sett utifrån hur golvet är uppbyggt? Huset är byggt 1929 och 1975 byggdes huset ut och fick en större hall samt en tvättstuga i källaren. tvättstugan ligger dock lägre än övriga källaren, antagligen för att de skulle få till en vettig takhöjd. Jag gissar att källargolvet i tvättstugan uppbyggt med betong, en byggplast sedan har de flytspacklat golvet och sen målat. Tror inte att det är isolerat. När vi dränerade huset i höstas såg man att sulan stod på sand och grus. Golvfärgen är inte flagad trots att det var murkna reglar på väggarna.
Betonggolv med grå färgrester längs kanter, framför en vägg med lätta kullerstensliknande konstruktioner.
Skapa konto

3. Sista frågan, vi har även en "fattigmans dränering", en ca 70 cm djup brunn i tvättstugan där det hela tiden står ca 15-20 cm grundvatten (se bild) . Någon som har tips på vad man kan göra åt den? Kan man gjuta igen den? Känns inte helt optimalt att ha en vattenansamling som står och dunstar i tvättstugan. Ska man ha en dränkbarpump som pumpar bort vattnet eller är det onödigt om man precis har dränerat?
Brunn med grundvatten i en betonggolvad källarutrymme med synliga rör och en öppen lucka.
Skapa konto
3D-modell av en källartvättstuga med dimensioner och en tvättmaskin.
Skapa konto

Tacksam för tips och svar!

S
så här blev det...

• Renoverat hörn med nytt mörkt klinkergolv och vitmålade väggar.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med duschhörna, toalett och handdukstork på vitmålad vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
zep och 5 till
  • Laddar…
S Jim Bruylandt skrev:
så här blev det...
Tjusigt!

S Jim Bruylandt skrev:
så här blev det...
Vilket lyft

Ser att du inte fått så mycket svar här i tråden, men jag är riktigt intresserad av hur du gjorde då slutresultatet är imponerande så jag har några frågor. Jag står med ungefär samma startförutsättningar och kliar mig i huvudet för att komma på lösningar.

Lät du plastfolien vara kvar eller gjorde du någon annan fuktspärr runt duschen? Eller är det en hel kabin där nu?

Putsade du väggarna och målade med diffusionsöppen färg?

Hur gjorde du med dräneringshålet, pump ner i avloppet eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.