Hej!

Jag har börjat riva ut mitt golv i hallen med målet att lägga klinkerplattor. Jag föreställde mig att jag skulle finna ett slätt betonggolv underst men så var inte fallet. Efter att ha rivit ut några lager plastmatta har jag nu kommit ned till en masonitplatta som jag börjat riva ut, under denna platta finner jag ett tjock lager grus, kanske 7cm djupt. Under gruset tror jag att det är cement. Här börjar jag bli lite orolig, helst hade jag undvikit att gjuta cement för att få upp ytan till nivå med de andra rummen.

Går det att lägga klinker på gruslagret på något vis eller måste jag gräva ut gruset och gjuta upp golvet till rätt nivå igen?

Jag funderar på om man kan lägga in någon form av platta som stabilt lager mellan grus och klinker, är det möjligt? Vad jag kan se finns det inget att fästa den hypotetiska plattan i dock men masonitskivan låg ju still där tidigare.

Jag bor i en lägenhet i ett miljlonprojekt från ca 1970.

Mvh
Simpasaurus
 
Ett flytande golv som det heter och under ligger det torr sand. Finns ingen genväg än att lägga golvgips och flytspackla min 2 cm med ett armeringsnät. i. Det måste vara stumt under klinker, annars spricker det i fogarna och dom kan lossna. Det är svårt att skrapa av en del sand så det absolut plant. Hur mycket plats blev kvar till ett färdigt golv, när du rev det andra. Gips 13 + flyt 20 + klinker på det.
 
R
J jonaserik skrev:
Ett flytande golv som det heter och under ligger det torr sand. Finns ingen genväg än att lägga golvgips och flytspackla min 2 cm med ett armeringsnät. i. Det måste vara stumt under klinker, annars spricker det i fogarna och dom kan lossna. Det är svårt att skrapa av en del sand så det absolut plant. Hur mycket plats blev kvar till ett färdigt golv, när du rev det andra. Gips 13 + flyt 20 + klinker på det.
Så du menar att TS ska lägga gips på sand?
 
J jonaserik skrev:
Ett flytande golv som det heter och under ligger det torr sand. Finns ingen genväg än att lägga golvgips och flytspackla min 2 cm med ett armeringsnät. i. Det måste vara stumt under klinker, annars spricker det i fogarna och dom kan lossna. Det är svårt att skrapa av en del sand så det absolut plant. Hur mycket plats blev kvar till ett färdigt golv, när du rev det andra. Gips 13 + flyt 20 + klinker på det.
Tack för svaret!

Det är ca 2 cm från gruslagret topp till där jag vill ha golvytan.

Ursäkta min tröghet, du menar alltså att jag:
1. låter gruset ligga
2. lägger gipsplattor på det
3. gjuter det plant med flytspackel och armeringsnät
4. lägger klinker på det

För att få plats med allt ovan behöver jag troligtvis ta bort en viss mängd grus för att ha det i en snygg nivå, blir svårt att få det jämnt kanske?
 
R Rejäl skrev:
Så du menar att TS ska lägga gips på sand?
Det är absolut torr sand där, så gjordes med golv på 70-talet i miljonprogrammet och inget fel det. Sen kan det vara svårt att få det jämnt om man ska ta bort en del. Det var folk på den tiden som la ut sanden och visste vad dom gjorde. Så görs inte idag, då en vattenskada blir makalöst stor med att sanden sjunker ihop och hela golv måste läggas om. T.O.M i hela lägenheten. Flytes det ovanpå så blir jämnt, men det gäller att det inte finns den minsta glipa som flyten kan rinna ner i. Då blir samma som en vattenskada då. Lite lurigt att få till det på en sandbädd.
 
R
J jonaserik skrev:
Det är absolut torr sand där, så gjordes med golv på 70-talet i miljonprogrammet och inget fel det. Sen kan det vara svårt att få det jämnt om man ska ta bort en del. Det var folk på den tiden som la ut sanden och visste vad dom gjorde. Så görs inte idag, då en vattenskada blir makalöst stor med att sanden sjunker ihop och hela golv måste läggas om. T.O.M i hela lägenheten. Flytes det ovanpå så blir jämnt, men det gäller att det inte finns den minsta glipa som flyten kan rinna ner i. Då blir samma som en vattenskada då. Lite lurigt att få till det på en sandbädd.
Ja sand golv säger jag ingett om men att lägga en gips på sanden känns sådär har alldrig varit med om det…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S Simpasaurus skrev:
Jag bor i en lägenhet i ett miljlonprojekt från ca 1970.
Normalt tillhör sanden föreningens ansvarsområde och är mycket viktig för ljuddämpningen mellan lägenheterna. Du får därför inte röra sanden utan lov från styrelsen.

Masonitskiva plus gips ovanpå sanden tror jag blir bättre än bara gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.