Ska lägga klinker i hallen. Men har några frågor.
laminatet ska rivas bort och där under är en gammal plast matte och spånskiva.
Måste jag flytspackla, eller kan jag lägga golv gips, isåfall tjocklek?
Har tänkt köra utan golvvärme, någon som gjort liknande?
 
  • Entré med mörkt laminatgolv, träytterdörr, matta och klädhängare. Gulnat glas till vänster om dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Roobiiiiin skrev:
Ska lägga klinker i hallen. Men har några frågor.
laminatet ska rivas bort och där under är en gammal plast matte
Finns rotfix som klarar att lägga direkt på plastmatta/spån.
Tvätta av plastmattan noga med T-röd innan ni lägger klinkers i rotfix.
 
J jawen skrev:
Finns rotfix som klarar att lägga direkt på plastmatta/spån.
Tvätta av plastmattan noga med T-röd innan ni lägger klinkers i rotfix.
Okej men hur är det med rörelse i golvet då?
Gipsen o flyter förhindrar väl att det ska spricka
 
R Roobiiiiin skrev:
Okej men hur är det med rörelse i golvet då?
Gipsen o flyter förhindrar väl att det ska spricka
Vad är det för golv under plastmattan?
 
J jhall skrev:
Vad är det för golv under plastmattan?
Under plastmattan är det spånskiva, sen träbjälklag och sen källare.
 
Golvgips på spån och sedan klinker säger jag.
 
R Roobiiiiin skrev:
gammal plast matte och spånskiva.
Eftersom det ligger spånskiva under, så är det okey.
Plastmattan är oxå en fördel här.

Använd flexrotfix bara.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvgips på spån och sedan klinker säger jag.
Ja tycker bara det blir fult att gipsen bygger så mycket ..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvgips på spån och sedan klinker säger jag.
Är det 12 mm Golvgips som gäller då?
Blir nästan 1.5 cm nivå mellan parketten å klinkern då, kan man göra på något annat sätt?
 
R Roobiiiiin skrev:
Är det 12 mm Golvgips som gäller då?
Blir nästan 1.5 cm nivå mellan parketten å klinkern då, kan man göra på något annat sätt?
Jag förstår, annars måste du riva ner till reglarna, hacka ur dom ca 1,5 cm och sedan skruva tillbaka spånet. Det finns golvlister som passar i skarven annars.
 
R Roobiiiiin skrev:
Är det 12 mm Golvgips som gäller då?
Blir nästan 1.5 cm nivå mellan parketten å klinkern då, kan man göra på något annat sätt?
Lägg klinkers som jag sa tidigare, jag är yrkesman jag som ger dig dessa råd.
Flexrot fix & tvättamed t-röd först så slipper du lägga 10 mm golvgips.
 
J jawen skrev:
Lägg klinkers som jag sa tidigare, jag är yrkesman jag som ger dig dessa råd.
Flexrot fix & tvättamed t-röd först så slipper du lägga 10 mm golvgips.
Okej, kan du länka något fix, hittar bara från Höganäs.
 
BirgitS
R Roobiiiiin skrev:
såhär ser mattan ut, är det asbest i såna mattor ifall jag får för mig att riva bort den?
Kan vara men måste inte vara. Skicka in matta med lim på analys för att veta säkert.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.